دسته موتور خودرو چیست و به چه کار می آید

دسته موتور خودرو چیست 

دسته موتور قطعه است نگهدارنده که بین موتور خودرو و شاسی خودرو قرار دارد

و یا اینکه مابین گیربکس و شاسی موتور قرار دارد عملکرد این قطعه این گونه‌ای است

که وزن مجموعه موتور و گیربکس را که روی ماشین متحمل می‌شود و همچنین

لرزش های ناشی از کارکرد موتور را دفع می کند و عبور از دست انداز ها را به نرمی میسر می سازد

و همچنین به دفع بروی گشتاوری در هنگام کارکرد موتور کمک شایانی می‌کند

برای کارایی بیشتر دسته موتور بعضی از آنها  را با مایع پر می‌کنند

تا کارکردی شبیه به کمک فنر داشته باشد دسته موتور مغناطیسی برای کاهش ارتعاش استفاده میشه میگردد. 

انواع دسته موتور خودرو چیست 

نوع ساده و لاستیکی دسته موتور 

در نمونه لاستیکی دسته موتور تشکیل شده از دو صفحه فلزی که یکی به گیربکس متصل شده

و دیگری به شاسی خودرو متصل می باشد و نوع لاستیکی که دوام بیشتری دارد با خاصیت ارتجاعی

تمام لرزش های مجموعه خودرو را انتقال نیرو از خود دفاع می کند 

نوع هیدرولیکی و یا بادی دسته موتور 

در نمونه هیدرولیکی یا بادی بین دو صفحه مذکور از جک هیدرولیکی و یا بادی استفاده شده است

 که به مرور زمان بعد از متحمل شدن تکان های شدید حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد

و آرام آرام متلاشی می شود که به این حالت عموما می‌گویند دسته موتور پاره شده است .

علائم پارگی دسته موتور چیست 

دسته موتورها خودرو که معمولاً به تعداد ۲ تا ۴ عدد می باشد که وظیفه نگهداری

از وزن قطعه‌های مختلفی از موتور خودرو و گیربکس و شصت ای را بر عهده دارد می ‌تواند دچار پارگی شود

از علامتهای پارگی دسته موتور خودرو می توان به صدای تق تق هنگام عبور از موانع و یا دست انداز ها اشاره کرد

 این مسئله زمانی خود را بیشتر هویدا می کند که اتومبیل به صورت دیفرانسیل جلو باشد

 این مسئله به طوری ملموس می باشد که در صورت پارگی یکی از دسته موتور خودرو ها مانند

ویروس سریعاً به دست موتور های دیگر نیز سرایت می کند و طبعاً خرج بیشتری را به روی دست راننده می گذارد .

یکی دیگر از علائم پارگی دسته موتور خودرو تکان ‌های شدیدی است که در خودرو دیده می شود

و این امر با آن رانندگی نادرست و سرعت و شتاب نامناسب خرابی هایی همچون خرابی چهار شاخ گاردان

و پولوس ها را به ارمغان می آورد که معمولاً پر دردسر و پر هزینه می باشد

 از علائم دیگر پارگی دسته موتور خودرو پایین رفتن ارتفاع پیشرانه خودرو می باشد

که این امر کاملاً قابل رویت و قابل حس می باشد برای اطلاع از این موضوع زیر

کاپوت موتور خودرو را بررسی کنید تا با مشکل روبرو نشوید این موضوع باعث می‌شود

به پلوس ها فشار زیادی وارد شود و در نتیجه استهلاک بیشتری را برای این نوع از تجهیزات تعمیرگاهی ایجاد می کند .

راه های پیشگیری از آسیب دیدن دسته موتور چیست 

یکی از ساده ترین و شایع ترین راه های جلوگیری از پارگی دسته موتور بررسی گاه به گاه آن است

که هر موقع  به تعویض روغن موتور خودرو خود می‌پردازید به بررسی دسته موتور خودرو

و عملکرد منظم دسته موتور نیز اهمیت دهید به دلیل مقاومت بالای دسته موتور اگر به صورت منظم بررسی شود

و تعویض گردد از هزینه خرابی پلوس ها و دیگر تجهیزات تعمیرگاهی مربوط به جلوبندی خودرو رهایی پیدا خواهیم کرد .

برای تست سلامت دسته موتور خودرو ها در اتومبیل های دنده ای باید یک نفر خودرو را در ترمز دستی قراردهد

و اصطلاحاً ترمز دستی خودرو را قفل کند و بعد خودرو را در حالت دنده یک و دنده عقب 

نیم کلاج کند و بعد هم زمان میزان له شدگی لاستیک دسته موتور 

یا بازی کردن جک موتور های روغنی و بادی را چک کند‌ .

این موضوع برای خودروهای اتوماتیک با جا به جا کردن گیربکس بین دنده ۱ و دنده عقب صورت می‌پذیرد

به صورتی که اگر هرگونه ترک و بریدگی هر چقدر کوچک دیده شود منجر به تعویض دسته موتور های لاستیکی میشود. 

نکته: دسته موتور ها را نمی‌توان تعمیر کرد و وقتی که فرسوده

و یا خراب شده باشند باید حتماً آنها را تعویض کرد اغلب اتومبیل ها بعد

از ۵۰ تا ۶۰  هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد.

سخن آخر >> برای خرید و یا تعمیر تجهیزات تعمیرگاهی موتور خودرو مثل

موتور درار خودرو می توانید با شماره های مندرج در صفحه تماس کسب اطلاعات فرمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *