ساعات اداری : شنبه تا چهارشنبه 8:30 الی 18 و در خارج ساعات اداری از طریق واتس اپ پاسخگو شما هستیم
مقدمه
انتخاب دستگاه میزان فرمان مناسب، به تکنولوژی آن بستگی دارد! در این مقاله، 3 فناوری برتر دنیای میزان فرمان (زوج چشمی (دیجیتالی)، سه بعدی و لیزری) را بررسی میکنیم و با مقایسه مزایا و معایب هر کدام، شما را به صفحه راهنمای خرید بهترین دستگاه میزان فرمان خودرو – بررسی انواع و انتخاب مناسب هدایت خواهیم کرد. در صورت نیاز به مشاوره فوری خرید تجهیزات میزان فرمان، با شماره زیر در تماس باشید.
بررسی تکنولوژیها
دستگاه های میزان فرمان را میتوان به سه دسته اصلی از نظر تکنولوژی و عملکرد تقسیم بندی کرد:
- زوج چشمی CCD که به دیجیتالی معروفند
- سه بعدی 3D که به پرژکتوری نیز مشهورند
- غیر تماسی Touchless که با نام لیزری نیز شناخته میشوند.
نکته بسیار مهم آنست که بدلیل اطلاعات محدود سرویس کاران خودرو، نام هایی که در بازار صنعت خودرو مشهور شده اند بعضا اشتباه است. مشهورترین اشتباه در این بین، نامیدن دستگاه زوج چشمی با نام لیزری است!! که متاسفانه تعداد بسیار زیادی از سرویس کاران دچار آن شده اند. در این مقاله سعی کرده ایم با تشریح سیر تکامل تکنولوژی های میزان فرمان، این موضوع را شفاف کنیم.
1. دستگاههای دیجیتالی یا زوج چشمی CCD
دلیل مشهوریت این دستگاه به دیجیتالی را میتوان از آنجا دانست که پس از روشهای سنتی، اولین تکنولوژی وارد شده به این حوزه بوده اند. با توجه به مکانیزم آنها که از سنسور ها تشکیل شده و نتایج را در کامپیوتر و توسط نرم افزار در اختیار سرویس کاران قرار میدهد، به نام های کامپیوتری و دیجیتالی مشهور شده اند.
میزان فرمان زوج چشمی همانطور که از نامش پیداست، دارای سنسورهای دو به دو است که با امواج مادون قرمز، و با دیدن همدیگر، اقدار به محاسبه زوایای چرخ میکنند. این تجهیز با تعداد سنسورهایش نیز شناخته میشود. بر این اساس دستگاه میزان فرمان 4 سنسور، 6 سنسور و 8 سنسور تعریف میگردد. این میزان فرمان برای خودروهای سواری وسنگین کاربرد دارد.
سیر تکاملی این تجهیز به این صورت بوده است:
- دستگاه 4 سنسوره برای محاسبه زوایای چرخ جلو طراحی و ساخته شد.
- با پیشرفت تکنولوژی خودرو، نیاز به محاسبه برخی زوایای چرخ عقب بود، به همین دلیل نوع 6 سنسوره با قابلیت محاسبه ی برخی زوایای چرخ عقب و زوایای چرخ جلو طراحی و ساخته شد.
- در خودروهای نوین، اختلافی در زوایای چرخ عقب و جلو به آن صورت وجود ندارد. به همین دلیل نوع 8 سنسوره با قابلیت سنجش تمامی زوایای چرخ محور جلو و عقب وارد عرصه شد.
در حال حاضر نوع 8 سنسوره، کاملترین و بروزترین نوع دستگاه میزان میزان فرمان زوج چشمی یا دیجیتالی یا کامپیوتری است. این دستگاه را از برند معتبر راوالیولی ایتالیا، میتوانید از رادمن جهت خودروهای سواری و سنگین تهیه نمایید.
مشخصات فنی:
- استفاده از سنسورهای دیجیتال (غیر اپتیکال).
- نمایش دادهها روی مانیتور کامپیوتری.
- دقت ±۰.۵ درجه.( در محصولات راوالیولی 0.2 درجه)
- مناسب خودروهای سواری و سنگین
مزایا:
- قیمت مقرونبهصرفه نسبت به مدلهای 3D.
- مناسب برای کارگاههای متوسط.
معایب:
- نیاز به کالیبراسیون مداوم.
- حساس به ضربه
- نگهداری سخت
- زمان عملیاتی نسبتا بالا در حدود 30 دقیقه
- محدودیت در تشخیص زوایای پیچیده (مثل SAI)
2. دستگاههای سه بعدی (3D)
پس از دستگاه های زوج چشمی، نیاز به ساخت دستگاهی بود تا ایرادات نوع قبل را پوشش دهد. از این رو دستگاه سه بعدی را که با نام پرژکتوری نیز میشناسند وارد عرصه شد. دلیل این نام گذاری، استفاده از دوربین ها و فناوری 3D کامپوزیشن جهت اسکن زوایا است. این دستگاه را میتوان جدیدترین فناوری تعمیرگاهی دانست.
مشخصات فنی:
- استفاده از دوربینهای پرسرعت و الگوریتمهای 3D.
- دقت ±۰.۱ درجه.
- تشخیص همزمان تمام زوایای خودرو (کمبر، کستر، تو و …).
مزایا:
- سرعت بالا (فرآیند زیر ۱۵ دقیقه!).
- اشغال کم فضای کاری.
- انتقال دوربین ها از روی چرخ، بروی جک یا زمین
- خرابی کمتر واحد اندازه گیری
- نیاز به تعمیرات و کالیبراسیون محدود
معایب:
- هزینه بالای سرمایه گذاری اولیه.
همانطور که گفته شده، تنها عیب دستگاه سه بعدی رقم سرمایه گذاری اولیه بالاست که تقریبا دو برابر نمونه های زوج چشمی است. اما این هزینه در سالهای مفید کاری دستگاه (حداقل 10 سال)، بسیار قابل توجیه است. همچنان که سرعت انجام کار در این دستگاه، موجب افزایش تعداد فرآیند انجام شده در روز می گردد و سودآوری آن برای مراکز پرترافیک، کاملا ملموس است.
2. دستگاههای میزان فرمان صلیبی مشهور به سه بعدی
نوعی از دستگاه سه بعدی هستند که در سال های اخیر بسیار پرطرفدار شده اند. این نوع که در بین سازندگان
آمریکایی و چینی پرطرفدار است، از مکانیزم 3D کامپوزیشن بهره میبرد. اما محل قرار گیری دوربین ها نسبت به مدل قبلی تغییراتی داشته که این تغییرات مورد انتقاد سازندگانی مانند راوالیولی ایتالیا است.
در این مدل، دوربین ها روی یک پایه صلیبی شکل قرار میگیرد. مشکل از آنجایی شروع میگردد که این پایه باید در محلی بطور ثابت نصب گردد. این نوع نصب، باعث پیدایش مشکلاتی مانند:
- اشغال فضای کاری مفید جلوی خودرو
- افزایش فاصله ی دوربین و رفلاکتورهای روی چرخ
- کاهش سرعت محاسبه
- امکان بوجود آمدن مانع بین دوربین و رفلاکتور (مانند باز شدن درب توسط تکنسین)
- امکان برخورد خودرو با ستون صلیبی
- محدود بودن دستگاه به یک جایگاه کاری
این مشکلات از معایب استفاده از دستگاه میزان فرمان سه بعدی صلیبی است. در صورتی که نوع مورد استفاده توسط راوالیولی ایتالیا، قابلیت جابجایی در محیط کارگاه را دارد و بین دو چرخ نصب میگردد. این نوع نصب، حداقل فاصله بین رفلاکتورها و دوربین است که موجب بالا رفتن دقت می گردد. همچنین هیچ فضایی از کارگاه اشغال نخواهد شد.
2. دستگاههای لیزری
دستگاه های سه بعدی و زوج چشمی نیازهای تعمیرگاه ها و مراکز خدمات را ارضا خواهند کرد. اما در خطوط تولید خودرو، سرعت و دقت مبحثی متفاوت است. در خطوط مونتاژ گاها در ساعت بیش از 60 خودرو تولید می گردد و نیاز است زوایای آنها سنجیده شود تا از صحت مونتاژ، مطمن شوند. در این ترافیک تولید، دیگر نمیتوان به دستگاه ]ایی حتی با عملکرد زیر 5 دقیقه اکتفا کرد.
دستگاه میزان فرمان لیزری، آخرین تکنولوژی در حوزه تجهیزات تست خودرو و تنظیم زوایای چرخ است. این دستگاه که در خطوط تولید خودرو کاربرد دارد، با استفاده از لیزر یا نور مادون قرمز، بدون هیچ اتصالی با خودرو و در کسری از ثانیه، چرخ را اسکن کرده و تمامی اطلاعات و زوایا را میخواند. از این رو به آن غیر تماسی یا تاچ لس Touchless میگویند. این محصول مناسب خوطو تولید پر ترافیک بوده و رقم سرمایه گذاری آن فقط در همان خطوط تولید و در بخش تست آخر خط مونتاژ EOL، توجیه اقتصادی دارد.
جهت آشنایی با کلیه ی تجهیزات قابل تامین توسط رادمن در حوزه تست خودرو (خطوط تولید و مراکز خدمات خودرو) از طریق لینک زیر وارد شوید.