جک دوستون

تمامی محصولات جک دوستون در یک نگاه

با توجه به نوسانات ارزی، استعلام قیمت جک دوستون از طریق تماس با شرکت صورت میپذیرد.

قیمت جک دو ستون

اولین سوال شما هنگام خرید جک دو ستون، قیمت آن است. بی شک دلیل مطالعه‌ی این صفحه از سایت رادمن نیز همین است. با توجه به نوسانات ارزی و وارداتی بودن محصولات رادمن، استعلام قیمت تنها از طریق تماس با رادمن صورت میگیرد. اما در این نوشته قصد داریم بصورت حدودی شما را با قیمت انواع جک دو ستون آشنا کنیم. روزانه در تماس‌های شما با رادمن به سوالاتی پاسخ می‌دهیم که در ادامه پاسخ‌های آنها را بررسی میکنیم.

محدوده‌ی قیمت جک های دو ستون

بطور کلی با بررسی تمامی محصولات در کشور میتوان به یک رده بندی رسید. اگر تمامی جک های دوستون را بر اساس کیفیت و قدرت در سه دسته ضعیف، متوسط و قوی دسته بندی کنیم، میتوان بصورت ارزی محدوده قیمت زیر را تعریف نمود:

  • ضعیف: محدوده قیمت زیر 2500 دلار
  • متوسط: محدوده قیمت بین 2500 الی 4000 دلار
  • قوی : قیمت بیش از 4000 دلار

برای فهمیدن اینکه چه جکی ضعیف است و چه جکی قوی، نیاز است تا پایان این صفحه همراه ما باشید. بعد از خواندن اطلاعات این صفحه میتوانید خودتان تصمیم بگیرید که از چه رده محصولی استفاده کنید. قبل از شروع این نکته را بخاطر بسپارید که می‌توانید با تماس با رادمن، بهترین مشاوره‌ی محصولی را دریافت کنید.

نمودار نمایش محدوده قیمت جک های دوستون تعمیرگاهی

قیمت انواع جک دو ستون

لازمه شناخت جک دوستون ضعیف یا قوی، شناخت انواع جک دوستون با جزییات آنهاست. همانطور که میدانید، جک دوستون دارای دو نوع مکانیکی یا ماردونی و هیدرولیکی است که قیمت هرکدام در تناژهای یکسان، متفاوت است. این دسته‌بندی بر اساس مکانیزم انتقال نیروی الکتروموتور به کالسکه جک است. هر کدام از این دو نوع، خود به انواع دیگری تقسیم می‌شوند. مشهورترین نوع دسته‌بندی بر اساس تعداد موتور در جک های دوستون ماردونی (مکانیکی) و تعداد سیلندر در جک‌های دوستون هیدرولیکی است. آشنایی دقیق با هر کدام میتواند موجب انتخاب درست شما شود. قیمت جک دوستون بسیار به این دسته بندی وابسته است. پس دلیل اختلاف قیمت محصولات را میتوانید با توضیحاتی که در ادامه بیان میشود، متوجه شوید.

نمودار بررسی انواع جک دو ستون تعمیرگاهیو قیمت آنها

قیمت جک دوستون هیدرولیکی 

قیمت جک دوستون هیدرولیکی بسیار وابسته به ظرفیت وزنی و دقت ساخت آن است. به همین دلیل بین محصولات کشورهای مختلف میتوانید شاهد یک فاصله‌ی قیمت زیاد باشید. قیمت جک دوستون چینی از 1000 دلار شروع شده و تا 5000 دلار میتواند افزایش یابد. این در صورتی است که قیمت جک دوستون اروپایی از حدود 4000 دلار شروع میشود. جک‌های دوستون هیدرولیکی آشنا‌ترین جک‌ های دو ستون در تجهیزات تعمیرگاهی هستند. این جک‌ها به دلیل قیمت به‌صرفه‌تر، سرعت بالاتر و نگهداری کمتر نسبت به نمونه‌های مکانیکی، بسیار پرطرفدار‌اند. برای هر ظرفیت وزنی که احتیاج دارید، جک مناسبی برای انتخاب وجود دارد. حتی در این محصولات، جک‌هایی مناسب خودروهای کم ارتفاع ارائه شده است.

با توجه به اینکه اساس این نوع از بالابرها براساس فشار روغن تولید شده توسط پمپ و در نتیجه خروج پیستون از سیلندر است، کیفیت سیلندر جک دوستون هیدرولیک، تایین کننده قیمت آن است. در واقع یکی از اختلافات قیمت جک دوستون چینی و ایتالیایی، همین مسئله کیفیت سیلندر آنهاست. مسئله‌ای مهم که در هیچ برندی بجز برندهای مطرح، آن را با جزییات بیان نمی‌کنند. عمده‌ترین دلیل خرابی جک‌های بی کیفیت نیز سیلندر است. با توجه به اینکه اگر سیلندر خراب شده یا دچار نشت روغن شود، باید کاملا تعویض شود، هزینه تعمیرات جک‌های بی کیفیت بسیار بالاست. این در صورتی است که تعمیرات آنها اصلا مرسوم نیست و کمتر تعمیرکاری حاضر است با آنها درگیر شود.

جمع بندی

با خرید جک دوستون هیدرولیکی، در واقع شما در حال خرید یک سیلندر هیدرولیک پرقدرت هستید! پس روی آن ریسک نکنید! شرکت‌هایی مانند بندپک و راوالیولی، یا خود سازنده سیلندر هستند و یا از شرکت‌های مطرح دنیا خریداری میکنند. اطلاعات این سیلندرها کاملا شفاف است. ( با کمی جستجو در اینترنت متوجه خواهید شد که قیمت هر سیلندر هیدرولیک جک دوستون بندپک در بازار جهانی، حدود 700 دلار است! در صورتی که با این رقم میتوانید یک جک دوستون هیدرولیک چینی بخرید! خودتان قضاوت کنید).

مقایسه قیمت جک های دوستون چینی و ایتالیایی

قیمت جک دوستون هیدرولیکی تک سیلندر

در نمونه تک سیلندر، روغن به سیلندر منتقل میشود و نیروی سیلندر، توسط سیم بکسل و یا مکانیزم زنجیر به ستون مقابل انتقال میابد. توسط این مکانیزم دو کالسکه جک همزمان بالا میروند. بدلیل حذف یک سیلندر در این مکانیزم، قیمت این نوع جک از نمونه دو سیلندر کمی ارزانتر است. اما نکته مهم آن است که ظرفیت وزنی این جک‌ها نیز کمتر است. معمولا از این نوع جک در گاراژ‌های خودرو سواری و تعمیرگاه‌هایی با ترافیک کاری کم استفاده میشود. بدلیل فراوانی مکانیزم زنجیری در این نوع، معمولا از نوع اتصال از پایین هستند. اما نمونه‌های اتصال از بالا آنها نیز موجود است. 

قیمت جک دوستون هیدرولیکی دو سیلندر

در نمونه دو سیلندر، هر ستون خود دارای سیلندری مجزا است. شلنگ انتقال دهنده روغن، باید تا سیلندر دوم کشیده شود تا بتواند روغن آن را تامین کند. محل عبور این سیم بکسل‌ها و شلنگ‌ها در هر نوع، اتصال بین دو ستون است. اگر این اتصال در قسمت زیرین باشد، به آن اتصال از پایین و اگر بالای جک باشد، به آن اتصال از بالا میگوییم. این نوع از جک های دوستون طبیعتا دارای قیمتی بالاتر هستند. اما در برخی مواقع بدلیل بالا بودن تیراژ تولید آنها، میتوانند قیمت‌های بسیار مناسبی داشته باشند. مانند جک دوستون بندپک آمریکا که قیمت آن نسبت به رقبایش در دنیا بسیار کمتر است. دلیل این قیمت تیراژ بالای تولید آن است. میتواند در لیست محصولات رادمن این محصول را مشاهده کنید. رادمن تنها تامین کننده این جک در ایران است.

.

مقایسه قیمت انواع جک دوستون هیدرولیکی

قیمت جک دو ستون ماردونی (مکانیکی)

طبق تعریف، جک دوستون ماردونی، بالابری است که با استفاده از مکانیزم مکانیکی اقدام به بلند کردن خودرو میکند. در صنعت انواع مکانیزم‌ها جهت بلند کردن وجود دارد. از جمله مکانیزم هیدرولیکی، پنوماتیکی و مکانیکی. جک دوستون مکانیکی که به ماردونی مشهور است، در بین تعمیرکاران دارای محبوبیت زیادی است. دلیل این محبوبیت جک های مکانیکی، امنیت است. البته جک های هیدرولیکی نیز این امنیت را دارند اما حس امنیت در این جک‌‌ها بیشتر منتقل شده است. همانطور که میدانید، جک مکانیکی یا ماردونی توسط مکانیزم مهره و ماردون کار میکند(پیچ و مهره). این مکانیزم مزیت‌هایی دارد. در ادامه در مورد مزایا، معایب و عوامل موثر در تعیین قیمت جک‌های مکانیکی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اگر توقف در ارتفاع دلخواه، برای شما مهم است، جک دو ستون تعمیرگاهی با مکانیزم مکانیکی بهترین انتخاب برای شما است. این جک‌ها توسط موتور الکتریکی متصل به ماردون فولادی، خودرو را بالا می‌برند. به همین دلیل ارتفاع ستون‌ در آن‌ها نسبت به مکانیزم هیدرولیک کمتر است. از دیگر ویژگی‌های جک‌های دو ستون مکانیکی، می‌توان به ارتفاع کم ستون‌های آن‌ اشاره کرد. بنابراین اگر سقف کوتاهی دارید، این جک‌ها برای شما بهترین انتخاب هستند. در ادامه با بهترین مدل‌ از جک‌های مکانیکی در دنیا آشنا خواهید شد. 

جک دو ستون مکانیکی دارای مکانیزم پیچ و مهره است. به این صورت که کالسکه جک به مهره متصل است و ثابت میماند. با چرخش ماردون توسط نیروی ایجاد شده الکتروموتور، کالسکه بالا یا پایین می‌آید. بدلیل داشتن این مکانیزم، نیازی به قفل‌کن های مکانیکی نئداریم. تا ماردون نچیپد، مهره از جایش تکان نمیخورد. پس نیازی به قفل کن نیست و فشار روی سیستم مهره و ماردون است. جهت جلوگیری از سقوط خودرو،‌ از دو مهره استفاده میگردد. مهره اصلی و ایمنی. با فعال شدن مهره ایمنی،‌ خودرو پایین آمده ولی دستگاه دیگر خودرو را بالا نمیبرد تا مهره اصلی تعویض گردد.

اجزا جک دوستون ماردونی یا مکانیکی

نمیتوانید انتخاب درستی داشه باشید اگر اجزا دستگاهی که بارها در طول روز میخواهید با آن کار کنید را ندانید. قیمت جک دوستون مکانیکی بسیار به نوعو کیفیت اجزا آن وابسته است. این اجزا عبارتند از:

  • بنده اصلی یا ستون‌ها
  • بازوها و کالاسکه
  • سیستم ایمنی بازوها
  • ماردون
  • مهره‌های ایمنی
  • سیستم همترازی دوستون
  • الکتروموتور
  • تسمه
  • پولی (فولی)
  • واحد کنترل
  • زنجیر ( در تک موتوره‌ها)
  • گیربکس و شفت (در تک موتوره‌های راوالیولی)
  • سیستم روانکاری 

طراحی، جنس و کیفیت ساخت هر کدام از این عوامل، قیمت را بشدت مورد تاثیر قرار میدهد. جک های دوستون مکانیکی را بیشتر با تعداد الکتروموتور آنها دسته‌بندی میکنند. از این رو ما نیز طبق این دسته‌بندی ادامه خواهیم داد.

اجزا و قیمت جک دوستون ماردونی مکانیکی

جک دوستون ماردونی تک موتور

جک دوستون مکانیکی میتواند دارای یک موتور الکتریکی باشد. در این صورت نیاز است که نیروی آن به ستون مجاور نیز انتقال یابد. بین ستون اول و دوم رابطی باید قرار گیرد. رابط در این نوع جک یک سیستم زنجیر و خورشیدی در انتهای ماردون است. البته توسط کمپانی راوالیولی ایتالیا، سیستم جدیدتری اختراع شده که بجای زنجیر، از شفت و گیربکس استفاده میشود. محل قرارگیری این سیستم انتقال قدرت، در قسمت پایین جک و زیر رمپ است.

با توجه به اینکه با توقف چرخ ماردون، جک از حرکت می ایستد، جهت قرارگیری جک در حالت پارک، نیاز به قفل کن نداریم. توقف دستگاه حالت پارک محسوب میشود.

قیمت جک دو ستون ماردونی تک موتور

تعداد الکتروموتورها، تعیین کننده مکانیزم‌های کلی دستگاه هستند. دستگاه دارای یک الکتروموتور برای انتقال توان به ستون فاید الکتروموتور، باید از مکانیزمی استفاده کند. مرسوم‌ترین مکانیزم انتقال، مکانیزم زنجیری است. در جک‌های راوالیولی با یک ابتداع جدید، بجای زنجیر از گیربکس و شافت استفاده میشود. مزیت این ابداع، هزینه‌ی نگهداری و خرابی بسیار کم این جک‌هاست. به همین دلیل است که برترین خودروسازان جهت تجهیز گاراژهای خود از برند راوالیولی استفاده میکنند. 

بعد از سیستم انتقال،‌نکته مهم جنس مهره ایمنی دستگاه است. متاسفانه برندهای متفرقه از مهره‌های ایمنی با جنس ترکیبی تفلونی و فلز استفاده میکنند. به همین دلیل خرابی آنها بسیار زیاد است. با توجه به مصرفی بودن مهره ایمنی، برندی مانند راوالیولی ایتالیا، از مهره تماما برنز استفاده میکند. این مورد طول عمر دستگاه و امکان خرابی آنرا بشدت تحت تاثیر قرار میدهد.قیمتی که از بازارهای متفاوت جهت خرید یک جک دوستون ماردونی تک موتوره بدست می آورید، باید طبق موارد گفته شده بررسی گردد. این موارد را باهم جمع بندی میکنیم:

  • ظرفیت وزنی دستگاه
  • اطلاعات کامل الکتروموتور(توان، برق مصرفی، کشور سازنده)
  • مکانیزم انتقال قدرت بین دوستون (زنجیری،‌گیربکس و شفت)
  • جنس مهره ایمنی و مکانیزم ایمنی
  • جنس ماردون
  • ارتفاع رمپ
  • ساختار ستون جک جهت تحمل وزن
  • سیستم روانکاری قطعات

قیمت جک دوستون ماردونی دو موتور

در جک دوستون مکانیکی دوموتوره، هر ستون دارای الکترو موتور مجزا است.  پس نیازی به رابط انتقال قدرت نداریم. اما نکته مهم در این نوع جک، همترازی دو ستون است. در حرکت جک، باید ستون چپ و راست در یک ارتفاع قرار گیرند. در غیر این صورت سقوط خودرو و جک محتمل است. این فرآیند توسط سنسور دور شمار صورت میگیرد. این سنسور در دو ستون وجود دارد و از طریق کابل بهم متصل‌اند. این کابل از لوله‌‌ی نازک بالای دستگاه عبور کرده است.

جک دوستون مکانیکی دو موتوره، نیازی به انتقال قدرت به ستون مجاور ندارد. پس نیازی به سیستم زنجیری یا گیربکس و شفت ندارد. حذف همین مکانیزم سبب نداشتن رمپ در این نوع جک خواهد شد. معمولا رمپ را بعنوان عنصری مزاحم در تعمیرگاه‌ها درنظر میگیرند و نداشتن آن را همه ترجیه میدهند. همچنین نگهداری و تعمیرات زنجیر یا گیربکس نیز در این نوع جک حذف میگردد. از این رو میتوان گفت دارای مکانیزم ساده‌تری است. جک‌های دوموتوره بسیار قوی تر از تک موتوره عمل میکنند.

جهت هماهنگی دوستون نیز از سنسور‌ها بهره میگیریم. کابل رابط بین سنسوره‌ها و همچنین برق ستون مجاور، از قسمت بالایی جک عبور خواهد کرد. با توجه به تعداد الکتروموتورها، میتوان حدس زد که این جک‌ها باید از نوع تک موتوره گران تر باشند. اما در هزینه‌های نگهداری بسیار مقرون بصرفه تر عمل میکنند.

در بررسی قیمت یک جک مکانیکی دوموتوره موارد زیر مهم است:

  • ظرفیت وزنی دستگاه
  • اطلاعات کامل الکتروموتور(توان، برق مصرفی، کشور سازنده)
  • جنس مهره ایمنی و مکانیزم ایمنی
  • جنس ماردون
  • ساختار ستون جک جهت تحمل وزن
  • سیستم روانکاری قطعات

جک بالابر دو ستون مکانیکی بهتر است یا هیدرولیکی؟

بار‌ها مشاهده شده است که تعمیرکاران بر سر دوراهی هیدرولیکی یا مکانیکی توقف طولانی چند ساله دارند. تصمیم گیری در این زمینه، نیاز به کمی تجربه دارد. در کل مکانیزم مکانیکی پیچیده‌تر و پر هزینه‌تر از هیدرولیکی است؛ اما از مزایای آن مانند کنترل دقیق ارتفاع خودرو نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. جک‌های هیدرولیکی فقط در محل قفل‌کن‌ها که معمولا به فاصله‌ی 10 سانتی‌متری هستند، توقف دارد؛ اما جک‌های مکانیکی در هر نقطه، قابلیت توقف و قفل شدن دارند. این یکی از موارد قابل بررسی در این جک‌ها است.

جک دو ستون چیست ؟

جک دو ستون یک بالابر بسیار مشهور و پرکاربرد در صنعت خودرو است. همانطور که از نام این محصول پیداست، با دو ستون طرف هستیم. این ستون‌ها به الکتروموتور‌هایی مجهز هستند. وظیفه الکترو‌موتور، بالابردن خودرو توسط مکانیزم هیدرولیکی یا مکانیکی است. این تجهیز دارای مزایا فراوانی نسبت به دیگر جک‌هاست. از قیمت مناسب‌تر گرفته تا دسترسی بالاتر به زیر خودرو نسبت به دیگر جک‌ها. همچنین دارای عیوبی است که نمیتوان آنها را در نظر نگرفت. لذا در انتخاب این جک باید با مشاور مخصوص تجهیزات تعمیرگاهی مشورت شود.

جک هیدرولیکی دو ستون بندپک و خودروی کاور شده

قیمت جک دو ستون تعمیرگاهی

قیمت جک دو ستون بر اساس پارامتر‌های مختلفی مشخص می‌گردد. مهم‌ترین پارامتر‌، برند و شرکت سازنده است. هیچگاه نمی‌توان کیفیت ساخت یک جک چینی را با یک محصول مشابه اروپایی یا آمریکایی مقایسه کرد. توجه به جزییات و دقت در ساخت، در محصولات اروپایی و یا آمریکایی چندین برابر است. همچنین عمر مفید و نیاز به تعمیر و نگهداری دو محصول نیز بسیار متفاوت خواهد بود. بعد از کشور سازنده، مکانیزم جک و بعد از آن ظرفیت وزنی جک از عوامل تایین کننده‌ هستند. 

قیمت جک دو ستون مشکی در کارگاه تعمیر bmw

طریقه‌ی نصب جک بالابر دو ستون

از اصلی‌ترین و چالش برانگیز‌ترین مباحث، نصب جک‌های دو ستون است. جک دو ستون دارای گشتاور ناشی از ارتفاع ستون‌ها است. برای مهار کردن این گشتاور، نیاز به فونداسیون استاندارد است. مشاورین تجهیزات تعمیرگاهی رادمن، هنگام خرید، مشخصات فونداسیون مورد نیاز هر جک را به شما ارائه می‌دهند. این مشخصات طبق دفترچه‌ی شرکت سازنده می‌باشد. جهت نصب جک به فونداسیون، از پیچ، رول بولت و چسب استفاده می‌گردد. در مواقعی نیز از جوشکاری کمک می‌گیرند.

طریقه نصب جک بالابر دو ستون ابی رنگ به فونداسیون

اجزا جک دو ستون

جک دوستون از چندین جز تشکیل شده است. این اعضا به سه دسته کلی تقسیم شده‌اند. اجزا بدنه، اجزا سیستم قدرت و اجزا سیستم ایمنی. اجزا بدنه شامل موارد زیر‌اند:

  • ستون‌
  • اتصال ستون‌
  • کالاسکه
  • بازو‌
  • پد‌

اجزا سیستم قدرت در نمونه‌های هیدرولیکی:

  • الکتروموتور
  • پمپ هیدرولیک 
  • سیلندر هیدرولیکی 
  • شیلنگ‌ها و اتصالات

اجزا سیستم قدرت در نمونه‌های مکانیکی:

  • ماردونی
  • مهره‌
  • گیربکس (در نمونه‌های تک موتوره)
  • سیستم روانکاری
  •  

سیستم امنیتی جک‌ها نیز به نوع آن بستگی دارد. جک‌های هیدرولیکی دارای سیستم ایمنی ساده‌تری نسبت به نمونه‌های مکانیکی هستند. در جک دوستون هیدورلیک، امنیت جک توسط قفلکن مکانیکی کالاسکه صورت میگیرد. اما در جک‌های مکانیک، امنیت جک به مهره اصلی و ایمنی وابسته است. همچنین در هردو نمونه، بازوها توسط قفلکن مخصوص قفل میشوند. مورد بعدی در امنیت جک‌ها، سنسور حد بالا و بحث همترازی دو‌ستون است. سنسور حد بالا که از برخورد خودرو با اتصال بالای جک جلوگیری میکند، در جک هیدورلیکی، مکانیکی است. ولی در جک مکانیکی توسط چشمی‌ها انجام میشود.

 

همترازی دو ستون جک

قطعا همترازی دو ستون بحثی بسیار مهم است. چنانچه دوستون بیش از چند سانتی متر (حدود 5 سانتی متر) اختلاف سطح بگیرند، سقوط خودرو بسیار محتمل است. در جک‌های هیدرولیکی، همترازی دو ستون توسط سیم بکسل انجام میشود. در جک‌دوستون مکانیکی، با دو‌ مکانیزم طرف هستیم. اگر جک تک موتوره باشد، همترازی و انتقال قدرت به ستون مجاور از طریق گیربکس انجام میشود. اگر جک دوموتوره باشد، این همترازی توسط چشمی و سنسور صورت میپذیرد. در تصویر نقشه نصب سیم بکسل تراز در جک دو ستون هیدورلیکی را میبینیم.

مزایای جک دو ستون

اصلی‌ترین مزیت جک دوستون نسبت به جک قیچی، قیمت جک دو ستون آن است. بدلیل محبوبیت این نوع جک، تولید آنها بیشتر و در نتیجه قیمت ساخت آن کمتر است. بعد از قیمت میتوان به این موارد اشاره نمود:
  • دسترسی عالی به زیر خودرو
  • اشغال فضای کم نسبت به جک چهارستون
  • هزینه نگهداری کمتر نسبت به جک قیچی
  • در دسترس بودن لوازم و تعمیرکار
  • مکانیزم ساده
  • طول عمر مفید بالا
  • قابل جابجایی و نصب در محلی دیگر
 
 
سیم بکسل جک دو ستون جهت همترازی دو ستون

ایمنی در جک دو ستون هیدرولیک

طبق استانداردهای تدوین شده، بالابرها بعد از بالا بردن خودرو و قبل از شروع تعمیرات باید حتما توسط قفل‌های مکانیکی قفل شوند. در بالابرهای دو ستون هیدرولیکی برای این امر، یک سیستم قفل کن طراحی شده است که بعد از بالارفتن داخل این قفل ها قرار خواهد گرفت. سیستم قفل‌آزادکن در سه نوع وجود دارد. قفل آزادکن دستی، مگنتی و بادی. قفل آزاد کن دستی بدلیل هزینه کمتر در تولید و نگهداری، پیشنهاد می‌گردد.

بالابرهای هیدرولیک دارای آپشن های مختلفی از قبیل بازوهای دو و سه تکه، آدابتورهای خودرهای رکاب دار است. در برخی از مدل‌ها وجود  تعییرات مناسب در ساختار اصلی جک، باعث بهبود در کاربری آن شده است. برای مثال در جک دو ستون مدل XPR-10AS برند بندپک آمریکا، بر خلاف سایر مدل‌ها پولی جک در داخل ستون تعبیه شده است. این در حالی است که در بسیاری از برندها، نبود محافظ برای پولی جک، باعث آلوده شدن آن و در نتیحه کاهش عمر مفید جک می‌شود.

تفاوت ساختار ستون جک دو ستون بندپک و روتاری

ابعاد انواع جک دوستون 

همانطور که میدانید، جک دوستون دارای دونوع مکانیکی و هیدرولیکی است. ادبیات بیان ابعاد در این دو نوع تفاوتی ندارند و از یک استاندارد پیروی میکنند. وقتی از ابعاد هر یک صحبت میکنیم، منظور مشخص شدن مقادیر این پارامترهاست:

  • حداکثر ارتفاع ستون جک
  • حداکثر ارتفاع بالابری
  • عرض کل دستگاه
  • حداکثر فاصله بین دو ستون (دهانه جک)

این چهار عدد مقادیر بسیار مهم در انتخاب و جانمایی جک است. از بین این چهار پارامتر، ارتفاع بالابری و ارتفاع ستون جک، دارای بیشترین اهمیت در هنگام خرید هستند.دلیل اهمیت این دو عدد، تفاوت چشمگیر آنها در جک‌های مکانیکی و هیدرولیکی است. همچنین فناوری استفاده شده در جک نیز میتواند تاثیری چشمگیر در ارتفاع داشته باشد.فاصله دوستون و عرض دستگاه، با نوع مکانیزم جک رابطه‌ی خاصی ندارند بلکه فقط تابعی از نوع نصب بصورت متقارن و نامتقارن هستند. مقادیر این دو پارامتر در بیشتر جک‌ها به هم نزدیک است.

مقادیر دیگری نیز وجود دارد که مربوط به طول بازوهای جک میشود. اما در مبحث ابعاد که مربوط به فضاسازی و نصب جک میشود تاثیری ندارند. ارقام مربوط به طول بازوها، به خودروهایی که قرار است توسط شما خدمات رسانی شوند مربوط میگردد.

ابعاد جک دو ستون مکانیکی

تفاوت انواع جک دوستون در مقادیر گفته شده، باعث تفاوت در کاربرد آنها است. در جک‌های مکانیکی یا ماردونی، بدلیل آنکه در ستون خود فقط ماردون را جای داده‌اند، ارتفاعشان با ارتفاع بالابری آنها عددی بسیار نزدیک است. بعنوان مثال اگر ارتفاع بالابری 190 سانتی‌متر باشد،‌ارتفاع ستون عددی بین 195 الی 210 سانتی‌متر است. این اختلاف کم ناشی از نحوه نصب الکتروموتور است که معمولا بصورت موازی با ماردون نصب میشود و با تسمه و پولی به ماردون متصل میگردد.

ابعاد جک دوستون هیدورلیکی اتصال از بالا

در جک دوستون هیدورلیکی اتصال از بالا، فاصله اعداد مربوط به ارتفاع بسیار زیاد است. مثلا جک هیدرولیکی با ارتفاع بالابری حدود 190 سانتی‌متر، دارای ستونی با ارتفاع حدود 340 سانتی‌متر است. این اختلاف زیاد بدلیل طول راد سیلندر است. در هر ستون جک، یک سیلندر با ارتفاع مشخص نصب شده. طول راد سیلندر در حالت حداکثر ارتفاع، تقریبا به اندازه طول سیلندر است.
با توجه به اینکه سیم بکسل‌های تراز کننده دوستون، در جک اصتال از بالا از قسمت بالایی جک عبور میکنند، باید ارتفاع ستون به نحوی باشد که سقف خودرو به قسمت بالایی جک برخورد نکند. از این رو معمولا در جک دوستون هیدرولیکی اتصال از بالا، ارتفاع ستون تقریبا دوبرابر حداکثر ارتفاع بالابری جک است. این ارتفاع متناسب با کاربری خودرو است.

ابعاد جک دوستون هیدورلیکی اتصال از پایین

در جک های هیدرولیکی اتصال از پایین، ارتفاع ستون کمتر است زیرا نیازی به داشتن فاصله اطمینان جهت عدم برخورد سقف با قسمت بالایی دیگر وجود ندارد. ارتفاع ستون وابسته به ارتفاع بالابری و طول راد سیلندر است. بعنوان مثال در جک هیدرولیکی دو ستون اتصال از پایین با ارتفاع بالابری 180 سانتی‌متر، ارتفاع ستون حدود 280 سانتی ‌متر است.
جمع بندی

در هنگام خرید جک دوستون، از فروشنده بخواهید اطلاعات دقیقی از ابعاد دستگاه به شما بدهد. همچنین شما باید این ابعاد را نیز از محل کارگاه خود بدانید:

  • ارتفاع سقف
  • عرض کارگاه (جایگاه نصب جک)
  • طول کارگاه ( جایگاه نصب جک)
 
با دانستن این ابعاد که مربوط به جایگاه مورد نظر شما جهت نصب جک است،‌ میتوانید انتخاب صحیحی داشته باشید.
اگر برای جانمایی جک و تجهیزات مشکل دارید، میتوانید از مشاوره تیم خدمات رادمن استفاده کنید. تیم خدمات رادمن با اعزام به محل شما،‌مراحل نقشه برداری، استاندارد سازی و جانمایی را انجام خواهند داد. همچنین این خدمات برای تجهیزات خریداری شده از رادمن، رایگان است.
فراموش نکنید که جانمایی تجهیزات و استاندارد سازی محیط کارگاه،‌ جز ملزومات اساسی کسب و کار شماست. این مهم دارای ریزکاری‌‌های فراوانی است که تخصص و تجربه میتواند آنها را کشف و حل کند.
ابعاد جک دو ستون خودرو هیدرولیکی و مکانیکی
خرید جک دوستون استوک مکانیکی و هیدرولیکی تعمیرگاهی
ابعاد جک دو ستون هیدرولیکی

جک دو ستون اتصال از بالا یا پایین؟

جک دو ستون اتصال از بالا امنیت بیشتری نسبت به اتصال از پایین دارد!! ادعایی بی پایه و اساس که در خرید اشخاص بسیار تاثیر گذار است. از این دست اطلاعات در فضای مجازی و حقیقی بسیار زیاد است. ما در رادمن جهت برطرف سازی این شایعات تمام تلاش خود را بکار میگیریم. تنها راه حل بالا بردن سطح دانش شماست. اگر شما به جزییات تجهیزات و علل طراحی آنها آگاه باشید،‌براحتی میتوانید انتخابی درست داشته باشید. تیم رادمن بعنوان ارزشی که برای شما ایجاد میکند،‌مشاوره کامل را برای شما در نظر میگیرد. تمامی سوالات شما پاسخ داده میشود و در نهایت بهترین راه‌کار ارائه خواهد شد. جک دوستون اتصال از بالا یا پایین از جمله این موارد است که باید دلیل از خرید آن شفاف باشد. در ادامه به توضیح کامل این مورد میپردازیم.

دلیل اتصال دو ستون در جک‌ها 

در باور برخی افراد،‌ دلیل اتصال بین دو ستون، عدم ایجاد نیروهای خمشی روی ستون است. در واقع برخی فکر میکنند که اتصال بین دو ستون میتواند نیروهای خمشی را خنثی کند و به استحکام دستگاه بی افزاید. این در صورتی است که نیروی خمشی توسط فونداسیون و پایه جک مهار میشود. اگر نیرو آنقدر زیاد باشد که تنش خمشی در بالای ستون بخواهد شکل گیرد، قطعا اتصال بین دو ستون نمیتواند جلوی آن را بگیرد.
اگر اجزا جک‌های دوستون را بشناسید،‌ میدانید که اتصال بین دوستون ضروری است. این اتصال در انواع جک دوستون شامل جک دوستون هیدرولیکی و مکانیکی و انواع هرکدام، دلایل متفاوتی دارد. قبل از تشریح این دلایل بهتر است بدانید که جک‌های دوستون هیدرولیکی به دو دسته تک سیلندر و دوسیلندر تقسیم بندی میشوند. جک‌های دوستون مکانیکی نیز به دو دسته تک موتوره و دو موتوره تقسیم بندی میگردند.
حال با دانستن این دسته‌بندی ،‌به تشریح نقش اتصال بین دو ستون میپردازیم. بعد از تشریح، به بررسی مزایا و معایب میپردازیم. نهایتا بعد از خواندن این مقاله باید به این سوال بتوانید پاسخ دهید که: جک دو ستون اتصال از بالا برای شما بهتر است یا اتصال از پایین؟

جک دو ستون هیدرولیکی تک سیلندر اتصال از پایین

این جک‌ها همانطور که از اسمشان پیداست، با یک سیلندر اقدام به بلند کردن خودرو میکنند. با این اوصاف باید نیروی سیلندر به کالسکه هر ستون منتقل شود. ساختار این جک ها بصورتی است سیلندر معمولا در یک ستون نصب میشود. توسط مکانیزمی، نیروی آن به ستون مجاور باید منتقل گردد. این مکانیزم اگر در قسمت پایینی جک و زیر رمپ نصب گردد، به آن جک دوستون هیدرولیکی تک سیلندر اتصال از پایین گویند.

در برندی مانند بندپک آمریکا، سیلندر در ستون نصب نشده است. این ابداع بدلیل کم کردن قطر ستون صورت گرفته است. در این سری جک ها، سیلندر در قسمت بالایی جک و در اتصال تعبیه شده است. نیروی آن توسط مکانیزم پولی و سیم بکسل، به هر دو ستون منتقل میگردد. پس نقش اتصال در این جک، نگهدارنده سیلندر است.

جک دو ستون هیدرولیکی دو سیلندر اتصال از بالا

مشهورترین نوع جک‌های دوستون است. و دلیل شهرتش بجز شایعاتی که به آن اشاره کردیم، کاربرد زیاد،‌ سادگی سیستم و در نتیجه خرابی کمتر و قدرت فوق العاده آن است. هر ستون این جک دارای یک سیلندر جهت بالا بردن کالاسکه جک است. جهت همترازی این دو ستون،‌ بین دو ستون توسط سیم بکسل،‌ همترازی را اعمال میکنند. این سیستم سیم بکسل و پولی،‌از قسمت بالایی جک عبور میکنند. همچنین سیم بکسل رابط قفل آزاد کن ها، کابل برق دستگاه و شلنگ هیدرولیک سیلندر ستون مجاور نیز از همین قسمت عبور داده میشود.

 
جک دو ستون هیدرولیک 4 و نیم تن بندپک آمریکا نامتقارن

جک دو ستون هیدرولیکی دو سیلندر اتصال از پایین

جک‌های دوستون هیدرولیکی با دو سیلندر، میتوانند اتصال از پایین نیز باشند. به عبارت دیگر، کابل‌های همترازی میتوانند از قیمت پایینی جک نیز عبور کنند. تنها دلیل عدم محبوبیت این جک‌ها، تشکیل رمپ در بین دوستون است. رمپ میتواند برخی مواقع دردسر ساز شود. مانند زمانی که تکنسین زیر خودرو است و پایش به آن گیر کرده و تعادلش را از دست بدهد. یا زمانی که خودرو بدلیل خرابی خاموش است و با هل دادن باید روی جک بیاید. قطعا رد شدن از روی رمپ بسیار مشکل است. از این رو ترجیح بر استفاده از جک بدون رمپ است.

 اما مزیت این مدل ها، نداشتن حد بالا است. خصوصا برای تعمیرکاران خودروهای آفرودی و خودروهایی با سقف بلند. اگر با این دست خودروها سروکار دارید و در ارتفاع سقف محدودیت دارید،‌ میتوانید از جک‌های دوستون دو سیلندر اتصال از پایین را تهیه کنید.

جک دو ستون اتصال از پایین دو سیلندر

جک دو ستون مکانیکی (ماردونی) تک موتوره اتصال از پایین

جک‌های تک موتوره مکانیکی مانند جک های تک سیلندر هیدرولیکی، باید نیروی یک موتور را به ماردون ستون مجاور انتقال دهند. این وظیفه بر عهده مکانیزم زنجیری یا گیربکس شفتی است. این مکانیزم در قسمت رمپ بین دوستون قرار دارد.

 
اجزا و قیمت جک دوستون ماردونی مکانیکی

جک دو ستون ماردونی (مکانیکی) دو موتوره اتصال از بالا

در جک های مکانیکی دو موتوره اتصال از بالا، فقط شاهد یک لوله‌ی بسیار نازک هستیم. این لوله محل عبور کابل برق ستون دوم و همچنین کابل سنسور‌های همتراز کننده و دورشمار است.


جک دوستون مکانیکی اتصال از بالا مدل kpn-349we راوالیولی ایتالیا رادمن

جهت مطالعه‌ی مطالب تکمیلی و همچنین ثبت نظرات خود در صفحه‌ی اینستاگرام رادمن روی هر عکس کلیک کنید.