جلوبندی خودرو چیست؟ – تعریف جلو بندی خودرو
جلوبندی خودرو همان قسمتی می باشد که زمان عبور خودرو از سطوح ناهموار به یاری ما می شتابد. این قسمت عهده دار
تامین راحتی ما و سیستم تعلیق خودرو می باشد. البته شایان به ذکر می باشد که خود سیستم تعلیق خودرو تعریفی مجزا دارد که
شامل فنر و کمک فنر و چرخ های عقب خودرو می باشد.سیستم تعلیق جلوی خودرو که شامل سیستم فرمان نیز می شود را
در کل جلوبندی خودرو می نامند و برای این که چرخ های جلو هدایت گر خودرو می باشند از اهمیت بالایی برخوردار است.
جلو بندی خودرو نقش بسزایی در میزان فرمان خودرو دارد که بسیار حائزه اهمیت می باشد.
اجزای تشکیل دهنده جلوبندی ماشین به شرح زیر می باشد
میل مجگیر یا میل تعادل
در موتور هایی که به صورت رفت و برگشتی هستند میل تعادل ،میله ای است که به صورت غیر تقارن جرم را پخش میکند و
با استفاده از نیروی گریز از مرکز که بالانس نیست و این امر حاصل می شود که یک لرزش عمدی ایجاد میکند با
لرزش میل لنگ اختلاف فاز دارد و همین علت باعث میرایی ارتعاشات موتور خودروهایی می شود که در آن ها لرزه گیر موتور وجود ندارد.
میل تعادل نیروی دورانی خود را از سر چرخ دنده های سر میل لنگ ماشین میگیرد به همین علت هنگام تعمیر جلوبندی خودرو هایی
که با این نوع موتور کار مکنند باید دقت داشت که زمان بندی صحیح سر میل تعادل و چرخ دنده ها صورت گیرد در
غیر این صورت شاهد لرزش بیشتر بدنه خودرو خواهیم بود.
سگدست و شغال دست
سگ دست قطعه ای است که مشابه لولا عمل می کند به طوری که روی محور فرمان می چرخد که این محور سیبک نام
دارد البته ماشین های قدیمی با اکسل غیر مستقل روی محور میل سگ دست می چرخند. سگ دست همچنین عهده دار نگهدار بودن
چرخ ها نیز می باشد.ازجمله متصلات به سگ دست خودرو می توان به دیسکهای ترمز و فرمان خودرو و
همچنین اتصالات چرخها و توپی چرخ اشاره کرد.شغال دست نیز عهده دار متصل شدن به سیبک های فرمان خودرو
و همچنین میل کمک و میل فرمان می باشد.
کمک فنر
وسیله ای مکانیکی که با هدف میرا کردن ارتعاشات فنر در کنار هر چرخ متصل می گردد.
یک سر کمک فنر معمولا به بدنه یا شاسی خودرو و یک سر دیگر آن به اتصالات سیستم تعلیق مثل پوسته اکسل یا طبق متصل می شود.
هدف بکار بردن کمک فنر در خودرو میرا کردن لرزش های فنر می باشد و کمکفنر زیر بار وزن خودرو نیست و
بر ارتقاء خودرو هم اثر نمیگذارد بعضی از کمک فنرها میتوانند این مکانیزم را نیز داشته باشند.
جلوبندی خودرو – انواع کمک فنر ها به شرح زیر می باشند:
· کمک فنر هیدرولیک
· کمک فنر بادی
· کمک فنر تلسکپی
· کمک فنر هیدرواستاتیک
· کمک فنر اهرمی
فنر
در یک تعریف کلی به هر جسم جامد مایه و یا حتی گازی که خواسیت تغیر شکل و بازگشت به حالت اولیه را دارد
یا به زبان ساده تر خاصیت ارتجاعی دارد را فنر می نامند. پس می توان گفت که فنر ها سه خاصیت کمیتی فیزیکی دارند که
شامل نیرو یا بار وارده بر آن F، مقدار تغییر شکل x، و سختی فنر k (که خاصیت ارتجاعی فنر را نشان میدهد) است.
فنر های تعبیه شده در خودرو برای لرز گیری و عدم رسیدن آسیب به سرنشینان و قطعات خودرو است که راحتی استفاده
از اتوموبیل به آن بستگی دارد. فنر یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات جلوبندی خودرو می باشد.
سیبک
سیبک فرمان یک نوع قطعه به شکل کروی می باشد که در سیستم فرمان خودرو تعبیه شده است
به طوری که حرکت دو قطعه را در کمترین اصطحلاک ممکن میسر می سازد.این سیبک ها نقش بسازای در
لرزش فرمان خودرو و میزان فرمان خودرو دارند.
سیستم تعلیق
این سیستم که به مظور وارد نشدن نوسانات حاصل از حرکت خودرو در سطح ناهموار به معلقات خودرو که
شامل اتاق خودرو ، شاسی خودرو و متعلقات و سرنشینان می باشد تعبیه شده است و عموما دو هدف را بر دوش میکشد .
اول این که نوسانات و لرزش های حاصل از نا همواری های خیابان و جاده را به خود جذب می کند و
دوم این که لمس موثر لاستیک ها با سطح جاده را میسر می سازد.معمولا دو پارامتری که برای این سیستم مورد برسی قرار میگیرد
هندلینگ و سواری دادن با کیفیت خودرو می باشد که با بهبود بخشیدن هر بخش بخش دیگر دچار مشکلات عدیده ای می شود.
اکسل
اکسل محور مرکزی یک چرخ یا دنده است. در بعضی موارد، اکسل شاید با یک یاتاقان یا بوش مکانیکی در
سطح داخلی سوراخ چرخ یا دنده در جایش ثابت نگه داشته شود تا به چرخ یا دنده اجازه دهد که آزادانه به دور اکسل بچرخد.
سخن آخر>> رادمن در ضمینه تعمیر قطعات و یا تجهیزات تعمیرگاهی برای بهبود عملکرد سیستم جلوبندی
خدمات گوناگونی را ارائه می دهد که برای اطلاع بیشتر می توانید با متخصصین رادمن در تماس باشید