انواع شاسی خودرو

Table of Contents

انواع شاسی خودرو – خودرو از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: بدنه، موتور، شاسی

شاسی یکی از قطعات مهم خودرو محسوب می شود که باید توانایی بالایی برای تحمل وزن خودرو، موتور و دیگر اجزا  آن را داشته باشد. به همین دلیل باید از فلزی با استقامت بالا ساخته شود  و در مقابل خوردگی مقاوم باشد تا طول عمر بالایی داشته باشد.

انواع شاسی خودرو

شاسی در واقع اسکلت بندی اصلی بدنه خودرو می باشد. شاسی ها به دلیل نوع طراحی و نوع پلتفرم و متریال به کار رفته در آنها با هم متفاوت هستند.

  • شاسی مستقل

شاسی مستقل از دو ناودانی بلند که به صورت موازی به هم وصل می شوند تشکیل شده است که از جنس فولاد با وزن سبک است. دو سر ناودانی به وسیله دو درام به هم متصل هستند. قسمت جلویی شاسی به خاطر فرمان دهی بهتر کمی باریک تر است و قسمت عقبی شاسی به علت ایجاد فضای بیشتری برای دیفرانسیل و فنر ها کمی بالاتر است. در واقع شاسی مستقل به صورت قطعات مجزا طراحی و ساخته می شود. انواع شاسی خودرو اتاق موتور و گیربکس به همراه دیگر سیستم های فنی به صورت جداگانه به این شاسی متصل شده اند.

  • شاسی سرخود یا یکپارچه

برای تولید شاسی سرخود از ورق های نازک پروفیل استفاده می شود برای سبک تر شدن وزن اتومبیل و افزایش نیروی محرکه از شاسی های سرخود که جزئی از اسکلت اتاق است استفاده می شود. البته در بخش هایی از این شاسی از فلزهای ضخیم تری باید استفاده کرد مثل کف و محوطه موتور و تکیه گاه های محور های جلو و عقب. ایمنی شاسی در این نوع شاسی افزایش بالاتری دارد.

شاسی کشی خودرو سواری

در اثر تصادفات و هرگونه ضربه به اتومبیل ممکن است به خودرو آسیب وارد شود. برخی از ضربه ها به دلیل شدت بالای آن به اسکلت بندی یا شاسی خودرو آسیب می زند و آن را از حالت اولیه خارج می کند. به مجموعه کارهایی که انجام می شود تا اسکلت بندی به حالت اولیه خود بازگردد شاسی کشی گفته می شود. هر چه یک خودرو شاسی بندی قوی تری داشته باشد آسیب وار شده به خودرو و سرنشینان آن در حین بروز حادثه کاهش می یابد.

مراحل شاسی کشی

اگر شاسی کشی به درستی انجام نشود خودرو از نظر پایداری و فرمان پذیری دچار مشکل خواهد شد پس انجام آن توسط شخصی که تخصص و مهارت بالایی دارد از اهمیت بالایی برخوردار است

  • بررسی وضعیت شاسی – انواع شاسی خودرو

برای شروع کار باید وضعیت شاسی و میزان آسیب و جهاتی که مورد آسیب قرار گرفته است آنالیز و اعلام شود.

  • تعیین جایگاه خودرو -انواع شاسی خودرو

یکی از مهم ترین اقدامات در پروسه شاسی کشی تعیین دقیق جایگاه خودرو می باشد. خودرو درون چهار ستون فلزی قرار داده می شود و به وسیله دستگاه ها و چهار زنجیر که به ستون ها وصل هستند بدنه شاسی خودرو در جهات مختلفی کشیده می شود.

  • دقت به جزئیات

به دلیل اهمیت شاسی در یک خودرو باید برای ترمیم آن دقت بالایی به خرج داد و با کشیدن های متعدد به وسله زنجیر، فرم کلی شاسی را به حالت اولیه بازگرداند.

انواع شاسی کشی

  • شاسی کشی ماشین نردبانی

شاسی کشی ماشین نردبانی بیشتر در خودرو های سنگین مانند کامیون ها مورد استفاده قرار می گیرد و در دسته شاسی های مستقل قرار می گیرد. شاسی کشی نردبانی وزنی زیاد و حجم بالایی را تحمل می کند و توانایی کمی در جذب لرزش ها دارد. به همین دلیل کمتر در خودرو های سواری مورد استفاده قرار می گیرد. انواع شاسی خودرو

 

 

  • شاسی کشی ماشین صفحه ای

انواع شاسی خودرو صفحه ای هم مانند شاسی کشی نردبانی از نوع مستقل می باشد و توانایی بالایی در جذب ضربات بالا به خودرو دارد و فضای کمتری اشغال می کند ولی به دلیل تحمل وزن پایین در آن و مقاومت پیچشی،کمتر از آن استفاده می شود. هزینه شاسی کشی صفحه ای از روش نردبانی بالاتر است و تعمیر و ترمیم خودرو در این روش سخت تر می باشد.

  • شاسی کشی ماشین لوله ای

به انواع شاسی خودرو ، شاسی فضایی یا سه بعدی هم می گویند. به دلیل ساختار فضایی آن از سرنشینان خودروهای مسابقه ای حفاظت خوبی انجام می شود. شاسی کشی لوله ای مدلی است که هم به صورت طولی و هم عرضی ساخته می شود و تمام قسمت های اتاقک را دربرمیگیرد. شاسی ماشین های اسپرت به دلیل مقاومت پیچش بالا از این نوع ساخته می شوند.

دستگا هایی که در شاسی کشی مورد استفاده  قرار می گیرد

در شاسی کشی از دستگاه های مخصوصی استفاده می شود که معروف ترین آنها تیفور است. از دیگر دستگاه ها می توان به جک پمپی  و جک فولکسی اشاره کرد.

ایرادات شاسی کشی

شاسی کشی به مروز زمان باعث بروز ایراداتی در خودرو می شود که هزینه های زیادی را به مالک خودرو تحمیل می کند. لاستیک سابی از ایرادات مهمی است که باعث فرسایش لاستیک خودرو در مدت زمان کمتری نسبت به شاسی بندی اصلی بدنه خودرو می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *