رنگ خودرو – انواع رنگ خودرو
رنگ خودروها به دو گروه متالیک و روغنی تقسیم می شوند:
رنگ خودرو ها در ابتدا همگی به صورت رنگ روغنی بودند (متالیک نبودند) که از
دولایه تشکیل شده اند که اولین لایه، لایه ی آستر یا پرایمر است که این
لایه واسط بین رنگ اصلی و بدنه فلزی و سیاه خودرو بودو لایه بعدی
هم لایه اصلی رنگ است که روی لایه آستر قرار میگرفت.
رنگ های نسل جدید همان رنگ های متالیک می باشند که علاوه بر دو لایه آستر و رنگ،
از یک لایه دیگر به نام کیلر یا محافظ شفاف تشکیل شده اند.
کیلر که آخرین لایه رنگ خودرو می باشد،در آخرین سطح رنگ قرار دارد و وظیفه اش نگهداری و
محافظت از دانه های اکلیلی داخل رنگ ماشین می باشد .
در صورت نبودن این لایه، رنگ متالیک به هیچ عنوان دوام و براقیت نخواهد داشت.
در کل به دلیل وجود داشتن کیلر،رنگ های متالیک مقاومت زیادی دارند.
تنها ایرادی که رنگ های متالیک دارند این است که مرور زمان حالت ماتی به خود می گیرند
که دلیل آن هم خط و خش های بسیار ریزی هستند که به چشم دیده نمی شوند.
لایه های رنگ خودرو :
سطح فلزی بدنه خودرو
اولین لایه همان سطح فلزی بدنه ماشین می باشد که به عنوان لایه پایه یا بیس نام برده می شود.
لایه پرایمر یا آستر
این لایه واسط میان رنگ اصلی و بدنه خودرو می باشد که چند کاربرد از
جمله چسبیدن خوب رنگ به بدنه، خشک شدن سریعتر، عدم شره کردن رنگ قبل از خشک شدن،
پر کردن نواقص و ایرادهای سطح فلز مانند پرسکاری و خمکاری، مقاومت در
برابر رطوبت و اشعه UV، سفید شدن زمینه رنگ اصلی جهت پوشش مناسب تر و…
دارد، این لایه سفید میباشد و حدود۵۰ میکرون ضخامت دارد.
رنگ اصلی خودرو
رنگ اصلی خودرو بر روی لایه آستر قرار میگیرد و شامل رنگ دانه های رنگ اصلی می باشد و
بین ۲۰ تا ۳۰ میکرون ضخامت دارد.
کیلر
در رنگ های متالیک لایه چهارمی نیز وجود دارد با نام کیلر که یک لایه ضخیم و شفاف می باشد
و در آخرین مرحله و روی رنگ اصلی قرار میگیرد و وظبفه محافظت از رنگ اصلی را
دارد به اضافه این که ایجاد شفافیت و درخشندگی بیشتری میکند. لایه کیلر بین ۴۰ تا۵۰ میکرون ضخامت دارد.
زمانی که یک خراش روی بدنه خودرو ایجاد می شود، این خش میتواند به
نسبت عمق خود به هر یک از لایه ها آسیب بزند و متاسفانه در صورتی که از
لایه خارجی یعنی کیلر بگذرد قابل ترمیم نمی باشد.(اکثر خراش ها بر روی کیلر قرار دارند).
انواع آسیب های رنگ خودرو:
سائیده شدن رنگ خودرو
بعضی وقت ها رنگ خودرو بر اثر کشیدن یک وسیله و یا لباس افراد به بدنه به
شکل نامطلوبی در می آید که به راحتی توسط پولیش قابل رفع می باشد.
ماتی رنگ ماشین
بیشتر مواقع رنگ ماشین بدون ایراد به نظر می رسد اما در واقعیت رنگ خودرو مات می باشد.
این ماتی بر اثر مجاورت و برخورد گردوغبار معلق در هوا در سرعت های بالا اتفاق می افتد
و باعث ایجاد خطوط بسیار ریز غیر قابل دیدن روی رنگ بدنه می شود.ولی در نگاه کلی خودرو مات به نظر میرسد.
دلیل این مسئله شکست نا منظم نور روی رنگ می باشد زیرا هر جسمی برای
براق دیده شدن باید شکست کامل و منظم نور را داشته باشد.
در این مورد نیز پولیش میتواند سطح را صاف و هموار کند تا شکست نور مانند یک آینه کامل شود.
خطوط سطحی
این گونه خطوط فقط به صورت یک خش سطحی و ریز می باشد.که توسط یک پولیش نرم قابل ترمیم و رفع می باشند.
خطوط عمیق
این خش ها عمق زیادی را شامل می شوندوبه راحتی قابل رئیت می باشند.
برای از بین بردن این گونه خش ها به پولیش کاری بیشتری نیاز هست.(پولیش زبر)
سوختگی:
سوختگی رنگ به دو گروه نور آفتاب و شعله تقسیم می شود.
اگر سوختگی فقط در لایه اولیه قرار داشته باشد و به لایه زیرین نرسیده باشد
قابل ترمیم می باشد اما در صورتی که به لایه های زیرین رسیده باشد کاری برای ترمیم نمی شود کرد.
تاثیرات شیمیایی:
باران اسیدی یا شستشوی خودرو توسط آب سخت می تواند ذرات بسیار کوچکی را
بر رنگ خودرو و حتی شیشه های آن ایجاد کند که بر اثر خوردگی سطح به وجود می آیند.
که البته با پولیش ماشین قابل ترمیم می باشند.
سخن آخر >> شرکت رادمن ارائه دهنده خدماتی در زمینه تجهیزات رنگ آمیزی خودرو
مثل اتاق رنگ خودرو می باشد که میتوانید با ارتباط با کارشناسان رادمن از اطلاعات بیشتری بهره مند شوید.