اگزوز فن چیست

Table of Contents

اگزوز فن چیست

فن ها در حالت کلی به دو دسته مکنده و دمنده گروه بندی می شوند. اگزوز فن ها دارای دو حالت خروج هوا و گردش هوا هستند. در حالت گردش هوا، هوا را پس از فیلتر کردن و پاک سازی کامل دوباره به محیط باز می گرداند. در حالت خروج هوا میزان هوایی که توسط اگزوز فن از محیط خارج می شود باید توسط یک دستگاه تهویه مطبوع تأمین گردد.

اگزوز فن، فنی است که بر خلاف فن های نوع دمنده، هوای محیط را می کشد و از محیط خارج می کند. در واقع هوای گرم و بدبو، مرطوب و آلوده را خارج می کند و فضای کافی برای ورود هوای تمیز و پاک آماده می شود. می توان گفت اگزوز فن نوعی دستگاه تهویه هوا است.

ساده ترین نوع اگزوز فن ها که هر روزه با آن سر و کار داریم هواکش های آشپزخانه ها هستند. حتی مدل هایی وجود دارند که روی آنها چراغ وجود دارد. برخی مدل ها هم حسگر هایی دارند که با افزایش میزان رطوبت محیط، به صورت خودکار روشن می شوند تا رطوبت به میزان استاندارد و طبیعی خود برسد.

اگزوز فن چیست – اگزوز فن یا اگزاست فن Exhaust fan))

اگزوز فن چیست – اگزوز فن های صنعتی قدرت مکش بالاتری دارند یعنی قدرت توان موتور، بالاتر از انواع خانگی آن است و به دلیل قدرت بالای موتور قیمت بالاتری هم دارند. این فن ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای یک فضای خاص به کار می روند و میزان کارایی متفاوتی دارند. هر چه قدرت مکندگی موتور بالاتر باشد و تعداد موتور اگزوز فن هم بیشتر باشد قیمت آن بالاتر خواهد بود.

در اگزوز فن ها ایجاد اختلاف فشار باعث می شود تا هوای تازه از طرق پنجره یا درب وارد محیط شود و این کار را فن ها به تنهایی انجام نمی دهند.

برای عملکرد بهتر اگزوز فن ها آن ها را در ارتفاع بالا نصب می کنند.

به دلیل اهمیت بالای ورود و خروج و گردش هوا در اتاق تمیز، استفاده از اگزوز فن ها در اتاق تمیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگزاست فن ها در اتاق تمیز که باید جریان دائمی هوا وجود اشته باشد وظیفه خروج هوای تولید شده را بر عهده دارد.

اگزوز فن چیست – سیستم اگزاست فن ها

در کاربرد های صنعتی و کارخانه ها برای تخلیه گاز و مواد زائد و گرد وغبار از اگزوز فن ها استفاده می شود. که برای آن، دو سیستم وجود دارد:

  • سیستم تخلیه کلی هوا

  • با نصب تعدادی هواکش هوای محیط در سیستم تخلیه کلی هوا، تخلیه می شود.
  • سیستم تخلیه موضعی هوا

  • در این سیستم یک سیستم کانال کشی وجود دارد که شاخه های کانال روی ماشین آلات قرار می گیرد و هوای محیط را تخلیه می کند. این سیستم مواد زائد را در حجم های کم به مرور خارج می کند. این سیستم از حالت تخلیه کلی مزیت بیشتری دارد.

 

در دستگاه اگزوز فن با وصل برق، موتور شروع به چرخش کرده و باعث به حرکت افتادن پره ها می شود. با چرخش پره ها موتور فن شروع به کار میکند و این چرخش پره ها هوای نامناسب را از محیط خارج می کند.

اگزوز فن چیست – انواع اگزوز فن

اگزوز فن ها از نظر طراحی دارای سه نوع می باشند.

اگزوز فن سقفی

اگزوز فن آکسیال

اگزوز فن یوتیلیتی

اگزوز فن ها از نظر جهت جریان هوا نسبت به محور فن دارای دو نوع فن محوری و فن سانتریفیوژ می باشد.

عملکرد فن سانتریفیوژ بر اساس دو عامل می باشد

  • نیروی گریز از مرکز
  • انحراف جریان هوا به وسیله پره ها

فن سانتریفیوژ برای حجم کم هوادهی و فشار استاتیکی بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مزایا استفاده از اگروز فن

قیمت مناسب –

دستگاهی مؤثر در کاهش رطوبت محیط

می تواند در محیط هایی که امکان نصب پنجره ندارند جایگزین مناسبی برای پنجره باشد.

اگزوز فن چیست – معایب اگزوز فن ها

اگزوز فن ها گاهی سر و صدای زیادی تولید میکنند – صرفا مکش دارد و هوای پاکیزه را خودش وارد نمی کند- عمل تخلیه فقط در همان محیطی که دستگاه نصب است انجام می شود. اگزوز فن چیست

انتخاب اگزاست فن

اگزوز فن چیست – برای انتخاب یک اگزاست فن صنعتی مرغوب و مناسب باید به نوع فن، ظرفیت هوا دهی، فشار استاتیک فن، تک فاز یا سه فاز بودن الکتروموتور، ابعاد و جنس پره های فن وصدای تولیدی توجه نمود. انتخاب فن مناسب برای محیط های صنعتی به دلیل وجود داشتن مواد شیمیایی مضر و آلاینده های مختلف و داشتن هوای کثیف و آلوده از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *