تجهیزات فیلینگ سیالات سنترال

خط تولید شرکت بونیز

بهره‌بردار

بونیز

محل بهره‌برداری

شیراز

محل نصب

خط مونتاژ

سال

1402

مقدمه پروژه

پروژه تامین تجهیزات فیلینگ سیالات در شرکت بونیز با هدف طراحی، تامین، نصب و اجرا سیستم سنترال شامل تجهیزات تزریق سیالات خودروهای تجاری برند بونیز در دسته کامیونت 6 و 8.5 تن در خط مونتاژ این کارخانه واقع در شیراز آغاز شده است. از مرحله مشاوره و نیاز‌سنجی تا مرحله بهره‌برداری و نگهداری پیشگیرانه، تمامی مراحل توسط رادمن انجام شده است.

اهداف و ضرورت‌ها
  • تزریق سیالات روغن موتور،‌گیربکس، هیدرولیک فرمان، روغن اکسل، ضد یخ، آب رادیاتور و ماده شیشه شور
  • کاهش زمان تزریق
  • افزایش بهره‌وری 
  • کاهش آلایندگی محیطی
  • کاهش تردد لیفتراک در خط
  • بهبود نظام S5 در خط مونتاژ
شرح پروژه

پروژه تجهیزات فیلینگ سیالات خط تولید خودروهای تجاری شرکت بونیز واقع در شیراز، شامل تامین، نصب، راه‌اندازی و خدمات پس از فروش تجهیزات پرکننده سیالات شامل پمپ روغن، نازل دیجیتالی روغن، شلنگ جمع کن، پمپ مایعات، نازل‌های دیجیتالی مایعات، شلنگ جمع کن مایعات و سر نازل ضد چکه، جهت خودروهای تولیدی این شرکت شامل کامیونت‌های 6 و 8.5 تن است. این پروژه با اهداف ذکر شده شروع شد و طبق مراحل هشت گانه رادمن به بهره‌برداری رسید. سیستم طراحی شده جهت دستیابی به اهداف تایین شده،‌ سیستم سانترال است.  

مراحل انجام پروژه

تیم فروش :

نیازسنجی خط مونتاژ شرکت شایان دیزل جهت هماهنگی تجهیزات با ظرفیت تولید مد نظر و الزامات محیطی و استاندارد‌ها

مشاوره و نیازسنجی
آماده سازی RFP

تیم مهندسی فروش :

با توجه به نیازمندی های خط مونتاژ در کارخانه شایان دیزل و الزامات و استانداردهای بهره بردار، نیاز مجموعه بطور دقیق محسابه شد.

تیم مهندسی فروش :

با توجه به RFP، طرح اولیه از تجهیزات پیشنهادی،‌ جانمایی و اهداف پروژه به کارفرما ابلاغ شد.

طرح اولیه
ارائه پیشنهاد فنی و مالی

تیم مهندسی فروش :

پس از تایید طرح اولیه،‌ توسط محاسبات، طرح‌ریزی فرآیندهای انتقال سیالات و انبارش، مکانیزم‌های پر کننده و جزییات پروژه با معرفی دقیق تجهیزات پیشنهادی در چند رده کیفی به کارفرما ابلاغ شد.

تیم فنی مهندسی :

با تایید طرح فنی، تجهیزات نهایی از برند گراکو آمریکا گزینش شده و فرآیندها بطور دقیق محاسبه گردید و با اهداف پروژه تطبیق داده شد.

طرح نهایی و مهندسی
تامین و تدارکات

تیم بازرگانی :

 با توجه به چالش های تامین و ترخیص تجهیزات، بخشی از تجهیزات منتخب با زمان تحویل فوری تحویل و مورد بهره برداری قرار گرفت. مابقی تجهیزات با زمان تحویل ۳۰ روزه نصب و راه اندازی گردید.

تیم نصب و راه‌اندازی :

نصب تجهیزات توسط رادمن سرویس طبق الزامات و استانداردهای شرکت سازنده و بهره بردار انجام شد.

پیاده‌سازی
نگهداری و آموزش

تیم خدمات :

مطابق گارانتی یکساله رادمن، از لحظه نصب تجهیزات، فرآیند نگهداری پیشگیرانه و آموزش اپراتورها شروع شده تا ضمانتی بر حداکثر بهره‌وری تجهیزات باشد.

تکنولوژی استفاده شده

همانطور که اشاره شد، در این پروژه جهت دستیابی به اهداف تایین شده، سیستم سانترال انتخاب شده است. سیستم‌های سانترال دارای مزایای زیادی هستند. مهمترین آن، فاصله محدوده آنپک و تغذیه از خط اصلی مونتاژ است. این محدوده‌ها معمولا در محلی خارج از خط جهت تردد آسان لیفتراک و عدم ایجاد آلودگی در خط اصلی است. ایستگاه‌های اصلی این سیستم از قرار زیر است:

  1. محدوده Unpack
  2. محدوده تغذیه خطوط
  3. تاسیسات پایپینگ
  4. ایستگاه زمینی یا هوایی شارژ

فرآیند کلی یک سیستم سنترال از این قرار است:

  • تحویل مواد اولیه در محدوده آنپک توسط بشکه‌های 220 لیتری
  • شارژ منابع تغذیه خطوط (بشکه‌های 1000 لیتری) توسط پمپ‌های شارژ اولیه
  • انتقال مواد اولیه توسط پمپ‌های انتقال به ناز‌ل‌های خط اصلی از طریق سیستم پایپینگ طراحی شده.
با توجه به مبناهای تعریف شده در سیستم‌های سنترال، طراحی پروژه شرکت بونیز توسط تیم فنی مهندسی رادمن آغاز گردید.
طرح نهایی و مهندسی

با توجه به داده‌های پروژه و نیازسنجی صورت گرفته،‌ تیم فنی مهندسی اقدام به طراحی پروژه نمود. طرح زیر، نمای شماتیک پروژه است. محدوده آنپک در طبقه اول و محدوده تغذیه در طبقه دوم طراحی شده است. با استفاده از پمپ‌های تعبیه شده، مواد اولیه وارد مخازن تغذیه خط می‌شود. توسط سیستم پایپینگ طراحی شده بصورت توکار، مخازن تغذیه به نازل‌های خط اصلی مونتاژ متصل شده‌اند. بسته به نیاز خط، دو ایستگاه زمینی تعبیه شده است که با توجه به محل قرارگیری مخزن‌های خودرو، نازل‌های مناسب و سیستم پایپینگ، عملیات شارژ سیالات را انجام خواهند داد.

مهمترین دستاوردها

بهینه سازی فرآیند فیلینگ

سیستم سترال طراحی و اجرا شده، نیاز به هیچ گونه ادوات کنترلی و الکترونیکی نداشته و صرفا با تامین هوای فشرده برای پمپ ها عمل می نماید.

بهبود فرآیند لجستیک

سیستم سترال طراحی و اجرا شده با هدف بهبود فرآیند در خط مونتاژ و کاهش تردد لیفتراک به داخل خط طراحی گردیده. بدین صورت که بشکه های 220 لیتری در بخش آن پک Unpack  قرار گرفته و توسط پمپ شارژ اولیه، مایعات را به بشکه های 1000 لیتری اختصاصی انتقال می‌دهد. با این روش مایع مورد نظر به ایستگاه معین شده خارج از خط تولید و در طبقه فوقانی خط مونتاژ انتقال میابد و در ایستگاه مربوطه با استفاده از مجموعه شلنگ جمع کن و نازل دیجیتالی عملیات فیلینگ انجام میپذیرد. تمامی ادوات و لوله‌ها بصورت توکار بوده و بیشترین فضای کاری را برای بهره‌بردار ایجاد می‌کند. 

کنترل و کاهش آلایندگی محیطی

استفاده از تجهیزات ضد چکه مناسب، سبب کاهشودگی محیطی در خط مونتاژ شده و از خطرات مختلف جلوگیری می‌کند. همچنین انتقال مجموعه شارژ سیالات در ایستگاه‌هایی خارج از خط اصلی، موجب جلوگیری از آلودگی کل مجموعه هنگام حوادث لجستیکی خواهد شد.