لاستیک درار

تمامی محصولات لاستیک درار در یک نگاه

با توجه به نوسانات ارزی، استعلام قیمت لاستیک درار از طریق تماس با شرکت صورت میپذیرد.

قیمت لاستیک درار سواری

در میان انواع دستگاه لاستیک درارها، لاستیک درار سواری، از اولین تجهیزاتی است که برای تعمیرگاه‌ها ساخته شد. دلیل این اولویت سختی این عمل برای تعمیرکاران بود. درآوردن لاستیک با روش‌های سنتی بدون وارد کردن خسارت به رینگ و لاستیک تقریبا غیر ممکن بود. دستگاه لاستیک درار بسیار کار درآوردن و جا انداختن لاستیک را ساده کرد. خود این دستگاه دارای انواع مختلفی است. انواع ساده‌تر آن به دخالت نیروی انسانی نیاز بیشتری دارند؛ ولی مدل‌های مدرن‌تر و اتوماتیک، تقریبا بدون نیاز به تکنسین، تمامی مراحل را انجام می‌دهند.

قیمت دستگاه لاستیک درار بسیار به نوع آن وابسته است. در دید تعمیرکاران محلی دستگاه‌های اولیه که به لاستیک درار استاندارد مشهورند، بسیار شناخته شده است. اما آنها فقط یک نوع ساده از دسته محصولی‌اند. در سالهای اخیر دستگاه‌های پیشرفته‌تر که در گذشته بیشتر مورد استفاده نمایندگان خودروسازها بود، به تعمیرگاه‌های بزرگ محلی نیز راه پیدا کرده‌اند. این دسته به لاستیک درار های هلپردار مشهورند. طبیعتا قیمت لاستیک درار هلپر دار از نوع استاندارد بالاتر است. این اختلاف در برخی برندها به دو تا سه برابر یا بیشتر نیز خواهند رسید. هرچه سادگی کار بیشتر شود، قیمت دستگاه بالاتر خواهد رفت. در ادامه بیشتر با این دسته از تجهیزات آشنا خواهیم شد.

 
قیمت و فروش انواع لاستیک درار سواری

انواع لاستیک درار سواری

لاستیک درآر‌ها نیز مانند تمامی تجهیزات، بسته به اینکه چقدر از مراحل را بصورت اتوماتیک انجام دهند، دسته بندی می‌شوند. انواع لاستیک درارها از قرار زیر اند:

  • لاستیک درار استاندارد
  • لاستیک درار هلپردار یا نیمه اتوماتیک
  • لاستیک درار تمام اتوماتیک

نوع استاندارد بسیار مشهور است زیرا جز اولین تجهیزاتی بوده که برای سهولت این فرآیند ساخته شده است. در ادامه انواع لاستیک درار را شرح می‌دهیم و با آنها آشنا خواهیم شد.

تشریح انواع لاستیک درار خودرو سواری

لاستیک درار سبک استاندارد

ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نوع لاستیک درار‌اند. در این نوع همه‌ی مراحل اعم از بلند کردن لاستیک، تنظیم و نصب گیره‌ها،‌ جانمایی مرغک و … توسط اپراتور انجام میگیرد. با این نوع لاستیک درارها اگر محدودیت ابعاد نداشته باشند، میتوان همه‌ی لاستیک‌ها را تعویض نمود. تفاوت در زمان و میزان سختی کار است. این نوع سخت‌ترین و وقت‌گیر‌ترین است. ضمن آنکه بیشترین مهارت اپراتور را می‌طلبد.

لاستیک درار‌های استاندارد سواری، آشناترین نوع از انواع دستگاه لاستیک درار سواری‌ هستند. این دسته از اولین دستگاه‌های ساخته شده در این حوضه است. بیشتر این دستگاه‌ها دارای ۳ الی ۴ پدال جهت انجام فرآیند درآوردن لاستیک یا جا انداختن آن هستند. به همین دلیل با تعداد پدال‌هایشان شناخته میشوند. قیمت لاستیک درار سه پدال یا چهار پدال تفاوت چندانی ندارد. زیرا برخلاف تصور عموم، تعداد پدال لزوما نمایانگر برتری نیست. این پدال‌ها در هر دستگاه وظیفه‌ی قطع و وصل کردن یکی از اعضا را دارند. در این نوع دستگاه‌ها نیاز به همراهی اپراتور نسبت به نمونه‌های هلپر دار و تمام اتوماتیک بیشتر دیده است. در واقع بخشی از فرآیند، با مهارت اپراتور پیش می‌رود. از نظر اقتصادی این مدل، دارای قیمت خرید پایین‌تری نسبت به سایر مدل‌ها است. در ادامه با ویژگی هر کدام از دستگاه‌های لاستیک درار پیشنهادی رادمن آشنا می‌شویم.

 

لاستیک درار هلپردار یا نیمه اتوماتیک

لاستیک درار های هلپردار یا نیمه اتوماتیک از نظر تکنولوژی بسیار پیشرفته‌اند. تفاوت آن‌ها با لاستیک درار های سبک و استاندارد، افزایش ابزارها و همچنین نحوه‌ی بسته شدن رینگ روی دستگاه است. از این رو به این دستگاه‌ها، لاستیک درار هلپر دار نیز میگویند. این دستگاه‌ها از امکانات نوع تمام اتوماتیک، بیشتر بهره می‌برند این درحالی است که انتخابی اقتصادی‌تر نسبت به آن‌ها به‌شمار می‌روند. قیمت لاستیک درارهای هلپردار گاها دو تا سه برابر لاستیک دارهای سبک استاندارد است. در نمونه‌ی نیمه اتوماتیک، فرآیند ساده‌تر شده است. هلپرها اضافه شده تا به کمک اپراتور، در زمان کمتر با سختی کمتر لاستیک تعویض گردد. میتوان گفت لاستیک درار نیمه اتوماتیک، همان استاندارد با اضافه شدن هلپرها و آپشن‌ها بصورت فابریکی است.

اگر نیاز به یک دستگاه بی دردسر و پر قدرت، همچنین سرعت بالا دارید، پیشنهاد رادمن لاستیک درار هلپردار ایتالیایی راوالیولی  است. اگر به قدرت خیلی زیاد نیاز دارید، میتوانید از لاستیک درار هلپردار بندپک آمریکا استفاده کنید.

 

لاستیک درار تمام اتوماتیک سواری

به لطف پیشرفت تکنولوژی، لاستیک درار‌ ها دارای امکانات رباتیک شده‌اند. در انواع دستگاه لاستیک درار سواری، لاستیک درارهای اتوماتیک، ابزارهای متفاوتی جهت انجام فرآیند درآوردن یا جا انداختن لاستیک دارند. این ابزارها به شما کمک می‌کنند که دیگر نیازی به استفاده از ابزارهای دستی نداشته باشید. حتی بلند کردن لاستیک نیز به‌عهده‌ی دستگاه است. فقط کافی است نظاره‌گر انجام فرآیند باشید. این دستگاه‌ها با بازو‌های کمکی یا هلپر‌های متفاوتی تجهیز شده‌اند. بستن رینگ روی این نوع دستگاه‌ها دیگر به‌وسیله‌ی گیره‌ها انجام نمی‌پذیرد؛ بلکه توسط مهره‌ی مرکزی، چرخ روی دستگاه محکم می‌شود. در ادامه با این سری از تجهیزات بیشتر آشنا خواهید شد.

در دستگاه فول اتوماتیک که معمولا از نوع لیورلس هستند ، مدل رینگ و لاستیک و همچنین ابعاد تعریف میگردد. فاصله ابزار تا رینگ و لاستیک نیز باید تایین گردد. پس از آن تمامی مراحل توسط دستگاه انجام میگردد. ولی این به معنای نبود اپراتور نیست. بلکه اپراتور ناظر بر مراحل است. فاصله ابزار تا رینگ و لاستیک بسیار مهم است. این فاصله هم بصورت دستی و هم بصورت لیزری اندازه‌گیری می‌شود. ابزار سنجش این فاصله باید در فواصل مشخص کالیبره شوند تا فاصله را بدرستی بخواند. پس دستگاه‌های اتوماتیک نیاز به کیت کالیبره خواهند داشت. 

اگر به دستگاهی کاملا خودکار نیازدارید، پیشنهاد رادمن برای شما دستگاه لاستیک درار تمام اتوماتیک ایتالیایی راوالیولی است. این دستگاه با یک سال گارانتی بی قید و شرط و آموزش رایگان در اختیار شماست. لاستیک درار خودکار بندپک آمریکا  قدرتی بینهایت در اختیار شما قرار می‌دهد. این دستگاه برای خودروهای آفرودی و لاستیک‌های ران فلت بسیار پیشنهاد می‌گردد.

لاستیک درار سنگین

تعویض لاستیک خودرو‌های سنگین از جمله پر دردسر‌ترین و سخت‌ترین فرآیندهای تعمیرگاهی محسوب می‌شود. در گذشته درآوردن لاستیک کاری بسیار دشوار بود که موجب وارد آمدن خسارت به رینگ و لاستیک و همچنین تکنسین می‌شد. اما امروزه این فرآیند توسط دستگاه‌های مدرن به‌راحتی انجام می‌شود. حتی جهت بلند کردن لاستیک نیز تمهیداتی اندیشیده شده‌است. از انواع دستگاه لاستیک درار می‌توان به لاستیک درار سنگین اشاره کرد. این دستگاه‌ها دارای موتور‌های پرقدرت جهت چرخش رینگ برای جداسازی هستند. همچنین ابزار‌های فولادی قوی، برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده‌است. دستگاه لاستیک درار کامیونی معمولا به‌صورت عمودی چرخ را بلند می‌کند. لاستیک درار‌های خودروهای سنگین دارای تفاوت‌هایی نسبت به نمونه‌های سواری‌اند. این تفاوت‌ها از این قرارند:

  • بدلیل وجود حفره‌ی بزرگی در وسط رینگ‌های خودروهای سنگین، فک‌ها از مرکز رینگ را قفل می‌کنند.
  • سایز رینگ‌های تجاری بسیار بزرگتر و وزن آنها بسیار سنگین‌تر از نوع سواری است. پس در این نوع فک گیره‌ها متحرک است و مانند نوع سواری ثابت نیست.
  • ابزارهای کمکی در این نوع بسیار پرقدرت‌تر‌اند.

دو دستگاه لاستیک درار سنگین  پیشنهاد رادمن برای شماست. لاستیک درار ایتالیایی راوالیولی با مکانیزم عمودی جزو پرطرفدارترین‌های دنیاست. لاستیک درار کامیونی بندپک آمریکا نیز در قدرت و سادگی زبانزد است.

لاستیک درار موتور سیکلت

درآوردن لاستیک‌های موتور سیکلت به ظاهر کاری ساده و بدون نیاز به تجهیزات است؛ ولی در واقعیت برای سرویس‌دهی به موتور سیکلت‌های مدرن، بدون داشتن تجهیزات، نمی‌توان به‌راحتی و بدون وارد آمدن خسارت، این فرآیند را به‌درستی انجام داد. معمولا تعمیرکاران موتور سیکلت از روش‌های سنتی برای این منظور استفاده می‌کنند. اما این روش‌ها ضمن صرف نیروی بسیار زیاد، احتمال خسارت به رینگ یا لاستیک را چند برابر خواهد کرد. از این رو پیشنهاد رادمن برای شما استفاده از لاستیک درار موتور سیکلت ایتالیایی راوالیولی است.

 

لاستیک درار چیست؟

فرآیند تعویض لاستیک خودرو

تعویض لاستیک خودرو جز سخت ترین فرآیندها است. خصوصا با افزایش ابعاد رینگ ها و کم شدن ارتفاع لاستیک(فاق)، این فرآیند بسیار سخت تر نیز شده است. اعمال فشار زیاد در روش های سنتی جهت جدا کردن رینگ از لاستیک، منجر به صدماتی به رینگ یا لاستیک خواهد شد. در خودروهای قدیمی این موضوع مهم نبود. اما در خودروهای جدیدتر خصوصا با رینگ های آلومینیومی، کوچک‌ترین آسیب سبب خسارت به رینگ و در نهایت نابالانسی چرخ خواهد شد. در روش‌های سنتی که متاسفانه هنوز هم شاهد آن در برخی مراکز اتوسرویس هستیم، با استفاده از ابزار تایر لیور اقدام به درآوردن لاستیک می‌نمایند. البته ابداعاتی توسط اشخاص انجام شده که کمی کار را ساده تر کند ولی هیچ کدام جنبه صنعتی و استاندارد ندارند.

لاستیک درار دستی از روش های تعویض لاستیک خودرو

کمی بیشتر از لاستیک

همانطور که در تصویر میبینید،‌‌ لاستیک از اجزا بسیاری تشکیل شده. این اجزا اجناس متفاوتی دارند که باعث میشود حالت ارتجاعی لاستیک کم شود. در هنگام درآوردن لاستیک از رینگ، لبه‌ی اول یا بالایی، بسیار سختر از لبه‌ی دوم خارج می‌گردد. در حالت جا زدن لاستیک، این فرآیند معکوس می‌شود. یعنی لبه‌ی اول براحتی جا افتاده ولی لبه‌ی دوم بسختی جا می‌افتد. در حالتهای پرفشار این دو عمل، نیروی بسیار زیادی به چرخ وارد می‌شود که اگر کنترل نشود،‌ موجب خسارت به رینگ و لاستیک خواهد شد.

تشریح لایه های مختلف لاستیک خودرو جهت خرید لاستیک درار

انواع رینگ و لاستیک خودرو

عمده متریال رینگ‌های موجود، فولاد، آلومینیوم و کروم است. در قدیم فولاد بدلیل جنس سخت خود کاربرد فراوانی داشت. اما رفته رفته وزن زیاد فولاد باعث شد فلزات سبکتر مانند آلومینیوم جای آنرا بگیرند. در حال حاضر رینگ‌ها یا آلومینیومی‌اند یا از آلیاژهای منیزیم و آلومینیوم ساخته می‌شوند. البته خودرو سازهای ایرانی از رینگ‌های آهنی نیز همچنان استفاده می‌کنند.  همچنین در برندهای سوپر اسپرت و تیونینگ، از متریال‌های جدید‌تر مانند فیبر‌کربن نیز بهره می‌برند.

لاستیک ها بر‌اساس فصل و منطقه مورد استفاده بیش از 10 دسته‌بندی  دارند که از حوصله این مقاله خارج است.  مواردی که در لاستیک برای ما مهم است، در مرحله اول تیوبلس بودن یا نبودن است. در مرحله دوم ابعاد لاستیک خصوصا فاق آن است. هرچه فاق لاستیک کوتاه تر باشد، تعویض آن بسیار سخت‌تر است. این مورد در لاستیکهای ران‌فلت بسیار سخت‌تر نیز می‌شود.

تشریح انواع رینگ و لاستیک جهت خرید لاستیک درار خودرو

اجزا دستگاه لاستیک درار

  • ستون : میتواند ثابت و‌یا متحرک(کمرشکن) باشد. نوع کمرشکن جهت سهولت در خارج کردن لاستیک استفاده می‌گردد.
  • مرغک : معمولا از جنس فولاد سخت جهت درآوردن و جا زدن لاستیک استفاده میگردد. میتواند دارای تفلونی باشد تا به رینگ ضربه نزند.
  • گیره‌ها : رینگ را توسط نیروی پنوماتیک قفل میکند تا هنگام عملیات جابجا نشود. 
  •  صفحه چرخان : به الکتروموتور وصل است و توسط پدال چرخشش کنترل میگردد.
  • لق‌کن :  لاستیک و رینگ در اثر استفاده شدیدا بهم چسبیده‌اند.. لق‌کن قبل از عملیات، توسط نیروی هیدرولیکی، فشاری بین رینگ و لاستیک اعمال میکند تا این چسبندگی کمتر گردد و لاستیک لق شود.
  • پدال‌های کنترلی : مراحل عملیات را کنترل میکنند. برای هر مرحله پدالی در نظر گرفته می‌شود. چرخاندن، لق کردن، باز و بسته شدن گیره ها و …
  • تایر‌لیور : همان اهرمی است که به اپراتور کمک میکند عملیات را آسانتر انجام دهد.

هر کدام از اجزا نمایش داده شده دارای جزییات فراوانی اند. 



تشریح اجزا دستگاه لاستیک درار خودرو سواری

ستون دستگاه لاستیک درار

ستون لاستیک درار یا Tilt، محل نصب ابزار اصلی دستگاه ( مرغک) است. با توجه به اینکه مرغک بصورت عمودی روی چرخ قرار میگیرد، این ستون باید طبق محاسباتی بر اساس عرض لاستیک ها ساخته شود. در نوع دیگری از لاستیک درار ها از ستون محرک یا کمرشکن Tilt Back  استفاده میکنند. کمرشکن بودن ستون باعث میشود چرخ براحتی روی دستگاه قرار گیرد و براحتی لاستیک از روی رینگ خارج شود. در ادامه خواهیم دید که این ستون میتواند محل نصب برخی آپشن ها نیز باشد. مانند آپشن تجهیزات بادی یا هلپرها.

 

تشریح انواع ستون دستگاه لاستیک درار خودرو

مرغک دستگاه لاستیک درار

مرغک ابزاری است که طراحی آن موجب می‌شود توسط تایرلیور، لاستیک را از رینگ جدا کند. این ابزار تکیه گاه خوبی برای تایر لیور است تا به لاستیک فشار زیادی نیاورد. جنس مرغک از فولاد است. مرغک‌های فولادی بدلیل طول عمر زیاد مرسوم‌ترند اما میتوانند به رینگ آسیب وارد کنند. مرغک ها توسط فنر و یا سیلندر هیدورلیک به ستون متصل‌اند. در حالت دستی و فنری با فشار دست اپراتور و در مدل سیلندری، توسط فشار سیلندر،‌ لاستیک کمی به پایین فشار داده شده تا مرغک سر جایش قرار گیرد. سپس توسط تایر‌لیور لبه لاستیک به با بالای مرغک هدایت می‌شود. با چرخش صفحه و کمک تایرلیور، لاستیک از چرخ جدا خواهد شد.

معرفی مرغک یا مشتی دستگاه لاستیک درار

فک گیره‌های دستگاه لاستیک درار

در نمونه‌های مرسوم و استاندارد لاستیک درار، رینگ توسط چهار فک گیره به صفحه چرخان متصل می‌گردد. این 4 فک گیره توسط نیروی پنوماتیکی و پدال‌ها کنترل می‌شوند. برخی گیره‌ها هم می‌توانند رینگ را از داخل قفل کنند هم از خارج. به همین دلیل در مشخصات فنی این دستگاه‌‌ها دو عدد برای حداکثر قطر رینگ تحت پوشش می‌بینیم.

تشریح انواع فک گیره دستگاه لاستیک درار

تعداد پدال دستگاه لاستیک درار

در بازار تجهیزات تعمیرگاهی، بسیار مرسوم است که تعداد پدال دستگاه را بعنوان مشخصه دستگاه در نظر می‌گیرند. لاستیک درار سه پدال یا چهار پدال بسیار نزد مردم محبوب‌اند. اما از نظر تکنیکی این استدلال قابل استناد نیست.

هر پدال وظیفه انجام کنترل ابزاری را بر عهده دارد. صرفا تعداد پدال بیشتر نشان‌دهنده مجهز بودن دستگاه نیست! تعداد پدال دستگاه‌های فول اتوماتیک  و استاندارد میتواند یکی باشد!

در نمونه‌‌ی چهار پدال مشخص شده در تصویر، از راست به چپ بترتیب، پدال‌ها از این قرارند:

  1. چرخش صفحه
  2. روشن کردن لق‌کن 
  3. باز و بست گیره‌ها
  4. کمرشکن ( ستون دستگاه به عقب رانده میشود)



تشریح نقش پدال ها در لاستیک درار 3 پدال و 4 پدال

هلپرها و آپشن های لاستیک درار

محافظت از رینگ و لاستیک در لاستیک درار

تمامی آپشن‌هایی که برای دستگاه‌های لاستیک درار تعریف می‌شود، نهایتا منجر به محافظت بیشتر از رینگ و لاستیک است. این آپشن ها چند نوع‌اند:

جهت محافظت از رینگ

  • استفاده از تفلونی‌ها روی قطعات فولادی درگیر با رینگ و لاستیک مانند مرغک و گیره‌ها

جهت محافظت از لاستیک

  • گریس کاری
  • کنترل سرعت چرخش صفحه
  • استفاده از هلپرها
  • ابزار لیورلس Level less

 

خرید دستگاه لاستیک درار هلپردار سواری

محافظت از رینگ با استفاده از تفلونی ها

تفلونی‌ها قطعاتی هستند با جنس ABS که خاصیت ضد خش دارند. همچنین مقابل ساییدگی بسیار مقاومند و عمر نسبتا بالایی دارند.

 وظیفه این تفلونی ها :

  • اتصال فلز روی فلز، سبب ایجاد خط و خش روی فلز ضعیف‌تر(رینگ) می‌گردد. تفلونی بین دو فلز قرار گرفته و از این معضل جلوگیری می‌کند.
  • در صورت اعمال فشار بیشتر، در صورت نبود تفلونی، فلز ضعیف‌تر(رینگ) دچار له شدگی می‌شود. تفلونی در این مواقع خود خراب می‌شود ولی فشار را خنثی می‌کند. 



تفلونی مرغک و گیره دستگاه لاستیک درار

مرغک دستگاه لاستیک درار

مرغک ابزاری است که طراحی آن موجب می‌شود توسط تایرلیور، لاستیک را از رینگ جدا کند. این ابزار تکیه گاه خوبی برای تایر لیور است تا به لاستیک فشار زیادی نیاورد. جنس مرغک از فولاد است. مرغک‌های فولادی بدلیل طول عمر زیاد مرسوم‌ترند اما میتوانند به رینگ آسیب وارد کنند. مرغک ها توسط فنر و یا سیلندر هیدورلیک به ستون متصل‌اند. در حالت دستی و فنری با فشار دست اپراتور و در مدل سیلندری، توسط فشار سیلندر،‌ لاستیک کمی به پایین فشار داده شده تا مرغک سر جایش قرار گیرد. سپس توسط تایر‌لیور لبه لاستیک به با بالای مرغک هدایت می‌شود. با چرخش صفحه و کمک تایرلیور، لاستیک از چرخ جدا خواهد شد.

معرفی مرغک یا مشتی دستگاه لاستیک درار

محافظت از لاستیک با گریس کاری

در تصاویر مربوط به لاستیک درار‌ها، همیشه مخزن گریس و محل آن نمایش داده می‌شود. لاستیک درار هرچقدر قوی و مکانیزه باشد،‌ باز هم نیاز است قبل از انجام فرآیند، لاستیک به‌خوبی با گریس روان شود تا ابزارها براحتی روی لاستیک حرکت کنند. ماهیت و جنس لاستیک اصطکاک آفرین است و موجب فشار به دستگاه می‌شود. از اینرو روانکاری بسیار در سهولت انجام فرآیند مهم است.

گریس کاری چرخ خودرو در دستگاه لاستیک درار

محافظت از لاستیک با کنترل سرعت چرخش

در مواقعی که لاستیک بسیار تحت فشار است، مثلا هنگام درآوردن لبه اول یا جا انداختن لبه‌ی دوم، احتمال فشار مضاعف به دستگاه بسیار زیاد می‌شود. در این مواقع نیاز است که سرعت چرخش صفحه(یا چرخ) را بتوانیم کمتر کنیم. لاستیک درارها برای این منظور می‌توانند به اینورتر مجهز باشند. حتی در مواقعی نیاز است دستگاه متوقف شود و در جهت عکس بچرخد تا دوباره بتواند به مسیر خود ادامه دهد. اینورتر سرعت چرخش را بر اساس برق ورودی کنترل کند. با کنترل و مدیریت سرعت چرخش در مواقع پر فشار، میتوان از پارگی لاستیک و آسیب به آن جلوگیری کرد.

نقش اینورتر در دستگاه لاستیک درار

آپشن بالابر چرخ دستگاه لاستیک درار

چرخ خودرو سواری در ظاهر دارای وزن بالایی نیست. اما برای تکنسینی که در روز بارها چرخ را بلند میکند میتواند مشکل آفرین باشد. از این رو دستگاه‌های اتوماتیک معمولا به بالابر مجهز هستند. این بالابرها چرخ را بلند کرده و روی محل نصب گیره قرار میدهند.

نصب جک بالابر لاستیک روی دستگاه لاستیک درار

آپشن تجهیزات باد لاستیک درار

بعد از تعویض لاستیک، نیاز به تنظیم باد چرخ است. بسیاری از دستگاه‌ها یا بصورت فابریک یا بصورت آپشن، دارای تجهیزات باد هستند. 

کمپرسور باد معمولا در پشت دستگاه نصب شده و پدالی برای شروع بکار آن در نظر گرفته میشود. همچنین روی ستون دستگاه گیج باد را مشاهده میکنیم.

همچنین لاستیک‌های تیوبلس را با شوک بادی میتوان باد کرد. برای این کار هم گیره‌ها میتواند دارای سوراخ‌هایی متصل به کمپرسور باد باشد، هم از تجهیزات باد انفجاری مانند روبرو استفاده میگردد. این تجهیز از بین رینگ و لاستیک  با فشار خیلی زیاد باد را به داخل لاستیک پرتاب میکند. با این حرکت لاستیک در جای خود روی رینگ می‌چسبد و باد کردن آن نیز آسان تر می‌شود. این عمل در واقع خلاف کار لق‌کن است.

نصب تجهیزات باد روی دستگاه لاستیک درار

آپشن های اتصال رینگ به دستگاه

ثابت کردن رینگ روی صفحه چرخان توسط گیره‌ها، هم زمانبر است و هم میتواند به رینگ آسیب وارد کند. از این رو آپشنی در دستگاه‌های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک ظاهر شد. توسط این آپشن،‌ بجای فیکس کردن توسط گیره از چهار نقطه، رینگ از مرکز توسط یک پیچ و یک دیسک، به دستگاه وصل میشود. این پیچ هم سرعت اتصال را افزایش میدهد و هم کیفیت اتصال. همچنین به رینگ آسیبی وارد نمیگردد.

آپشن لیور لس Leverless

این آپشن با حذف مرغک و تایرلیور و تبدیل آن به یک ابزار بسیار کاربردی تر جهت درآوردن لاستیک‌های تیوبلس کاربرد دارد. به این صورت که ابزار لیور‌لس، با طراحی منحصر بفرد خود بین لاستیک و رینگ نفوذ میکند و لاستیک را به بالا می‌کشد.

انواع هلپر دستگاه لاستیک درار

محافظت از لاستیک با هلپرها

هلپرها همانطور که از نامشان پیداست وظیفه کمک کردن به فرآیند درآوردن یا جا زدن لاستیک را دارند.  هلپها یا توسط کارخانه روی دستگاه نصب میشوند، یا برخی از آنها را میتوان به دستگاه‌های ساده و بدون هلپر بصورت لوازم جانبی اضافه نمود.

هلپرها بسیار متفاوت‌اند. هر شرکت بنا به تجربه و درخواست مشتریان اقدام به تولید انواع هلپر میکند. در کل هلپر ها چند نقش کلی دارند:


  • میتوانند در جا انداختن لاستیک نقش نگه دارنده را ایفا کنند. 
  • میتوانند مانند لق‌کن عمل کنند و چسبندگی لاستیک و رینگ را کاهش دهند.
  • میتوانند هنگام درآوردن و جا انداختن لاستیک از قسمت پایین به اپراتور کمک کنند.  


خرید دستگاه لاستیک درار هلپردار سواری

محافظت از لاستیک با هلپر گیره

گیره ها در فرآیند درآوردن و جا زدن لاستیک نقش مهمی دارند. خصوصا در هنگام جا انداختن لاستیک، ممکن است سمتی که لاستیک در رینگ جا افتاده،‌بر اثر فشار و نیروی ارتجاعی لاستیک، دوباره از زیر رینگ خارج شود. بدین منظور از گیره استفاده میگردد. گیره ها هم بصورت دستی موجود‌اند و هم بصورت بازویی و برقی. نوعی ابزار و هلپر مانند غلطک نیز وجود دارد که هم بعنوان لق‌کن استفاده میشود و هم بعنوان گیره. گیره دستی نیز دارای انواع مختلف است.

محافظت از لاستیک با هلپر دیسکی

هلپرهای دیسکی یا Wheel breaker ها، نقش لق کن را ایفا می‌کنند. این هلپرها معمولا بصورت دوتایی نصب می‌شوند. یک دیسک برای قسمت بالایی و یک دیسک برای قسمت پایینی. ضمن آنکه دیسک پایینی هنگام درآوردن لاستیک از رینگ می‌توانند نیروی وزن را تحمل کرده تا به اپراتور فشار وارد نیاید.

استفاده از هلپر دیسکی در لاستیک درار چرخ خودرو