شارژ گاز کولر

تمامی محصولات شارژ گاز کولر در یک نگاه

با توجه به نوسانات ارزی، استعلام قیمت دستگاه شارژ گاز کولر از طریق تماس با شرکت صورت میپذیرد.

سیستم کولر خودرو

در تهویه مطبوع اتومبیل که به وسیله کولر انجام می شود هوای ورودی از بیرون تصفیه می شود و بعد از رطویت زدایی، دمای فضای داخل ماشین را در دمای مطلوبی نگه میدارد. در واقع وظیفه کولر تنها خنک کردن فضای ماشین نیست بلکه با حذف حرارت مزاحم و برگرداندن هوا به داخل ماشین دما را در شرایط مطلوب قرار می دهد.

 

سیستم کولر خودرو مانند یخچال و کولر‌های گازی، بر پایه تبرید و تبخیر گاز کار می‌کند. به این صورت که در لوله‌های ایزوله، گاز مبردی مانند R134a ویا جدیدا از گاز R1234yf استفاده می‌گردد. این گاز توسط کمپرسور به مایع تبدیل میشود. این فرآیند گرماده است. به همین دلیل پشت یخچال یا جلوی رادیاتور و فن خودرو هوای گرم را احساس میکنیم. مایع بسیار سرد داخل لوله‌ها شروع به جریان می‌کند. چون مایع ناپایدار است، باید سریعا به حالت گاز برگردد. برای انجام این فرآیند، نیاز دارد گرمای از دست رفته خود را بازیابی کند. این گرما را از محیط خودرو گرفته و خود گرم می‌شود. در نتیجه این فرآیند محیط خنک می‌گردد. مایع در نهایت به گاز تبدیل شده و مجدد به سمت کمپرسور میرود تا سیکل دوباره تکرار شود.

طریقه کار گاز کولر در کولر خودرو

گاز کولر خودرو

دیدیم که عملیات اصلی خنک سازی توسط گاز مبرد صورت می‌گیرد. این گاز در این سیکل بسته همراه مقداری روغن، همیشه در جریان خواهد ماند. به شرط اینکه:

  • توسط اختلاط با روغن موجود در سیکل، خاصیت خود را از دست بدهد.
  • بدلیل نشتی مقدار آن از حالت استاندارد کمتر شود یا خالی شود.
  • به هر دلیلی نیاز به استخراج و تعویض مجدد آن باشد.

در این صورت نیاز است که گاز تخلیه شده،‌ مجدد به میزان استاندارد پر شود و با مقدار درستی از روغن مخلوط گردد. نشانه تشخیص زمان تعویض یا شارژ مجدد گاز، افزایش دمای کولر است. کولر مانند قبل هوا را خنک نمیکند. در این مواقع اولین احتمال نشت گاز است.

گاز کولر ماشین سواری و کامیون و سنگین و اتوبوس

نحوه شارژ گاز کولر خودرو

شارژ گاز کولر دستی

در روش قدیمی، گاز موجود در سیستم کولر خودرو را بطور کامل در هوای آزاد تخلیه می‌کردند. این روش کاملا رد شده است زیرا گاز کولر ماشین یک نوع گاز کلخانه‌ای یا CFC است. این گازها بسیار برای محیط زیست و لایه اوزون خطرناک‌اند.

این روش منسوخ است زیرا:

  • از لحاظ هزینه‌ای از دست دادن گاز مبرد و شارژ مجدد کل آن مقرون بصرفه نیست.
  • در این روش نمیتوان روغن تزریق کرد.
  • میزان تزریق گاز مشخص نیست. پس هزینه تمام شده نامعلوم است.

نشتی یابی سیستم گاز کولر خودرو

پس از تخلیه،‌ توسط تزریق مواد نشتی یاب اقدام به پیدا کردن نشتی می‌کنند. این مواد از جنس UV اند و با عینک مخصوص یا تاباندن نور UV قابل دیدن هستند. بعد از نشتی‌یابی، مجدد سیستم را با فشار کمپسول گاز کولر R134a و یا R1234yf از قسمت HP یا پرفشار و توسط گیج، از گاز مبرد پر میکردند.

روش جدید نشتی یابی کولر خودرو

نشتی یابی با روش های جدید نیز صورت می‌گیرد. در این روش ها با استفاده از پراپ نشتی یاب،‌کل مسیر را رصد می‌کنند. هرکجا نشتی باشد دستگاه اخطار میدهد. این عمل با گاز مبرد درون سیستم و قبل از استخراج صورت میگیرد.

شارژ گاز کولر دستی و مراحل نشتی یابی سیستم کولر ماشین

شارژ گاز کولر با دستگاه

برای رفع این مشکلات دستگاه شارژ گاز کولر ساخته شد. این دستگاه تمامی موارد روش سنتی را حل می‌کند. همچنین به کاهش هزینه‌های مشتری و تعمیرکار کمک شایانی خواهد کرد. زیرا میزان دقیق گاز تزریق شده در آن مشخص است.و با توجه به قیمت بالای این گاز، کاهش هزینه‌ها موجب رضایت دو طرف خواهد شد. دستگاه شارژ گاز کولر دارای چرخه کاری منظمی است.

ترتیب انجام فرآیند بصورت زیر است:

  1. وکیوم :

    گاز و روغن درون سیستم را خارج و در مخزن‌های جداگانه  ذخیره میکند. (گاز انقدر کشیده میشود تا سیستم  حالت وکیوم پیدا کند. (وکیوم یعنی فشار منفی))

  2. نشتی یابی:

    نشتی یابی را انجام میدهد.(اگر حالت وکیوم پایدار نباشد، نشان دهنده وجود نشتی یا کشیده شدن هوا خارج به داخل سیستم است است)

  3. ریکاوری:

    گاز جدید یا قدیمی را بر اساس تنظیمات و نیاز همراه مقدار مناسب روغن وارد سیستم میکند.(با چرخش مجدد گاز جدید، سیستم را شستشو میدهد.)

طریقه تعویض گاز کولر خودرو توسط دستگاه شارژ گاز کولر اتوماتیک

انواع دستگاه شارژ گاز کولر

دستگاه شارژ گاز کولر تمام اتوماتیک

تفاوت این سه نمونه، میزان دخالت اپراتور در فرآیند است. در حالت اتوماتیک، اپراتور شلنگ‌های فشار قوی و ضعیف را نصب می‌کند، اطلاعات خودرو را وارد کرده و دستگاه را روشن میکند. بقیه مراحل تا زمانی که به خطا بربخوریم، بر‌عهده دستگاه است. همه ی دستگاه های اتوماتیک، حالت دستی نیز دارند.

دستگاه شارژ گاز کولر دستی

در نمونه دستی، برای انجام تک تک مراحل باید اپراتور استارت را بزند و ناظر بر فرآیند باشد. همچنین بررسی خطاها و میزان تزریق بصورت دستی کنترل می‌گردد. این نوع در سال‌های اخیر محبوبیت چندانی ندارد. زیرا تعمیرکاران ترجیه می‌دهند مراحل بصورت خودکار انجام شود.

انواع دستگاه شارژ گاز کولر ماشین، دستگاه شارژ گاز اتوماتیک

دستگاه شارژ گاز کولر نیمه اتوماتیک

حالت نیمه اتوماتیک حالتی بینابین است. برخی مراحل را خودش انجام میدهد و برخی را بصورت دستی باید انجام داد. معمولا بین مراحل دستگاه توقف کرده تا اپراتور پس از بررسی وارد مرحله بعدی شود. دو پیشنهاد رادمن در دستگاه‌های نیمه اتوماتیک را به شما معرفی می‌کنیم. هر دو از برند موراتک ایتالیا، قوی‌ترین کمپانی سازنده تجهیزات سیالات خودرو هستند.

بهترین دستگاه شارژ گاز کولر

از بین سه نوع دستگاهی که توضیح داده شد، نوع تمام اتوماتیک بسیار محبوب است. هم از بابت سادگی کار و هم از نظر دقت. همچنین با توجه به ساختار بسیار پیچیده دستگاه شارژ گاز کولر، در نوع تمام اتوماتیک دقت ساخت بسیار بالا و هزینه‌های نگهداری بسیار کمتر است. زیرا کنترل خودکار فرآیند سبب عدم آسیب به خود دستگاه خواهد شد. دستگاه شارژ گاز کولر موراتک ایتالیا مدل Cool me 2000 بهترین پیشنهاد رادمن برای شماست. این دستگاه قابلیت استفاده جهت اتاق‌های خودروهای سنگین و کامیون را نیز دارد.

دستگاه شارژ گاز کولر کامیون و تریلی

بر خلاف تصور عموم، دستگاه شارژ گاز کولر خودرو سواری و کامیون تفاوت چندانی ندارند. زیرا فشار و قدرت هر دو به هم نزدیک است. از این رو با استفاده از دستگاه شارژ گاز کول می 2000 موراتک می‌توانید انواع کامیون، کامیونت و تریلی را خدمات رسانی کنید.

دستگاه شارژ گاز کولر اتوبوس

سیستم کولر اتوبوس‌ها بدلیل قوی بودن سیستم کولرشان تفاوت‌هایی با سیستم کولر خودرو سواری و کامیون دارند. اتاق بزرگ اتوبوس نیازمند سیستمی قوی‌تر با مقدار گاز بیشتر است. از این رو برای تعویض گاز کولر اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها،‌ باید از دستگاه مخصوص استفاده کرد. پیشنهاد رادمن دستگاه شارژ گاز کولر اتوبوسی Cool Me 3000  برند موراتک ایتالیاست. این دستگاه با قدرت و حجم مخزن بالاتر، تمامی نیازهای شما را برطرف می‌کند. میتوانید مشخصات این دستگاه را در ادامه مطالعه کنید.

مشخصات دستگاه شارژ گاز کولر

جهت خرید دستگاه شارژ گاز کولر نیاز دارید بتوانید اطلاعات و مشخصات آنها را خوانده و با هم مقایسه کنید. از این رو مشخصات مهم دستگاه از قرار زیر است:

  • کشور و برند سازنده
  • نوع گاز مبرد
  • میزان دمندگی
  • مجموع فشار
  • ظرفیت مخزن داخلی
  • حداکثر فشار
  • بازده دمایی کارکرد
  • قدرت

دستگاه دارای دو عدد مخزن روغن است. یک مخزن جهت روغن قدیمی و یک مخزن جهت روغن جدید. روغن خارج شده از دستگاه به هیچ وجه به دستگاه تزریق نمیشود. گاز اولیه خارج شده از سیستم،‌ باید رطوبت گیری شود. این فرآیند توسط دستگاه صورت میپذیرد.

مشخصات فنی دستگاه شارژ گاز کولر جهت خرید

دستگاه شارژ گاز کولر دو گاز

اگر دستگاهی فرآیند را با گاز مبرد R134a انجام دهد، دیگر نمیتوان گاز را تغییر داد و از گاز R1234YF در آن استفاده کرد. .(مگر با شستشو دستگاه توسط دستگاه مکمل دیگر) لذا اگر تعمیرکار نیاز دارد با هردو گاز کار کند، باید دو دستگاه جداگانه تهیه نماید. دستگاه هایی تولید شده‌اند که دو دستگاه شارژ گاز در یک بدنه (فقط برد و کابیت یکی است) قرار دارد تا جابجایی آن آسان باشد. قیمت این دستگاه 1.7 برابر یک دستگاه است. خرید دو دستگاه بصرفه تر است زیرا شارژ گاز دستگاهی بسیار پیچیده و پر قطعه است. خرابی آن بسیار پر دردسر و تعمیرش بسیار زمانبر است.  در صورت از کار افتادن یک دستگاه، دستگاه دوم میتواند به کار خود ادامه دهد.

خرید دستگاه شارژ گاز کولر دو گاز