دستگاه بالانس

تمامی محصولات دستگاه بالانس چرخ در یک نگاه

با توجه به نوسانات ارزی، استعلام قیمت دستگاه بالانس از طریق تماس با شرکت صورت میپذیرد.

دستگاه بالانس چرخ سواری

دستگاه بالانس چرخ سواری، در میان انواع دستگاه‌های بالانس چرخ‌، جزء پر‌ مصرف‌ترین‌ها است. دستگاه بالانس چرخ سواری از گذشته تا به امروز دستخوش تحولاتی شده است. نوع‌های نیمه‌اتوماتیک و اتوماتیک به‌جای مدل‌های قدیمی‌تر آمده‌اند. تفاوت این مدل‌ها در میزان ساده کردن فرآیند بالانس، برای تکنسین است. در ادامه بیشتر با این دستگاه‌ها آشنا خواهیم شد. 

 

دستگاه بالانس چرخ سنگین

در میان انواع دستگاه بالانس چرخ، بالانس چرخ خودروهای سنگین، به‌دلیل وزن بالای رینگ و لاستیک و همچنین نیاز به موتوری پر قدرت جهت ایجاد گشتاور، دارای حساسیت‌های مخصوص به خود است. محصولاتی که رادمن در این دسته معرفی می‌کند؛ از مشهورترین تجهیزات در دنیا هستند که طی سال‌ها امتحان خود را  پس داده‌اند. سنسورهای قوی، شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و موتورهای الکتریکی پر قدرت این دستگاه‌ها به شما کمک می‌کند هر ابعاد چرخ را به‌راحتی بالانس کنید.

 

دستگاه بالانس چرخ موتور‌سیکلت

مانند تمامی وسایل نقلیه، موتور سیکلت‌ها نیز به بالانس چرخ نیازمند هستند. شاید برخی دستگاه‌های بالانس سواری قابلیت بالانس کردن چرخ موتور سیکلت را نیز داشته باشند؛ اما ابعاد و هزینه‌ی آن‌ برای این تعمیرگاه‌ها مناسب نیست. در ادامه با دستگاه‌های مختص تعمیرگاه‌های موتور سیکلت آشنا خواهیم شد.

 

شما میدانید؟

ما میدانیم که دلیل شما از رجوع به این صفحه، استعلام قیمت و محصولات مربوط به دستگاه بالانس چرخ خودرو است. اما شاید عجیب باشد که بدانید حتی تعمیرکاران و سرویس‌کاران بنام خودرو، معنی دقیق بالانس چرخ را نمیدانند! ندانستن مفاهیم اولیه موجب اشتباهات زیادی در تشخیص و خدمات رسانی به خودروها میگردد. یکی از این اشتباهات که ما بسیار با آن مواجه میشویم، اعتقاد به بهتر بودن بالانس درجا از بالانس کامپیوتری است!!!! از این رو اگر شما نیز تعریف درستی از بالانس چرخ ندارید و یا به بهتر بودن بالانس درجا اعتقاد دارید، پیشنهاد میکنیم این مقاله را حتما با تمام نکات آن بخوانید.

 

اگر تمایلی به خواندن متن ندارید

از قسمت چت وبسایت یا در ساعات اداری توسط تماس با ما، از مشاوره محصولات و قیمت‌ها آگاه شوید

بالانس چرخ چیست؟

به زبان ساده، بالانس چرخ یعنی توزیع وزن در کلیه‌ی قسمت‌های چرخ برابر باشد. اگر چرخ را مانند یک کیک به چند بخش مساوی تقسیم کنیم، بالانس یعنی وزن تمامی این قسمت‌ها باید مساوی باشد. این یک تصویر سازی بسیار ساده از مبحث بالانس است. میتوان آنرا به شکلی علمی نیز بیان کرد.

طبق تعاریف علمی، توزیع وزن برابر موجب وارد شدن نیروهای عکس‌العمل برابر از طرف زمین به چرخ میشود. در صورت عدم توازن نیروی وارده از چرخ به زمین،‌ نیروی عکس العمل نیز نامتوازن شده و موجب چرخش نا منظم چرخ میشود. اگر نیروی عمل و عکس‌العمل را بصورت فنر‌هایی نشان دهیم، تصویر میتواند گویایی وضعیت نابالانسی باشد.

دو چرخ که توزیع وزن بصورت فنر روی آنها جهت فهم مفهوم بالانس چرخ مشخص شده است.

علائم و نشانه‌های بالانس نبودن چرخ‌ها

نابالانسی باعث بوجود آمدن نقطه سنگین در چرخ میشود و این نقطه سنگین موجب چرخش نامناسب چرخ میگردد. چرخش نامناسب یا خارج از حالت دایره‌ای کامل، باعث ایجاد لرزش در فرمان و بدنه میگردد. بعلاوه این موضوع موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش پایداری نیز میگردد. یکی دیگر از نشانه‌های نابالانسی، خرابی زود هنگام قطعات سیستم جلوبندی و لاستیک است. معمولا افراد بعد از حس کردن لرزش به تعمیرکاران جهت انجام بالانس مراجعه میکنند. اما آیا بعد از بالانس مشکل حل میشود؟ تعداد درخواست معرفی بالانس کاران خوب در سایت رادمن بسیار زیاد است. این بدان معنی است که همه‌ی سرویس‌کاران چرخ، کار خود را بخوبی انجام نمیدهند! در ادامه با مطالعه‌ی کامل این مقاله متوجه میشوید که چرا مشتری از شما ناراضی است!

لرزش فرمان و بدنه خودرو از نشانه های بالانس نبودن چرخ خودرو

فواید بالانس چرخ

بطور کلی بالانس چرخ موجب بالا رفتن عمر سیستم فرمان و تعلیق، کاهش مصرف سوخت، افزایش عمر لاستیک، بالا رفتن کیفیت رانندگی، افزایش پایداری خودرو در سرعت‌های بالا و ایمنی رانندگی است. فرآیند بالانس چرخ بطور منظم هنگام سرویس‌های دوره‌ای خودرو باید صورت گیرد. همچنین پس از تعویض لاستیک‌ها، جابجایی لاستیک‌ها، تعویض سیستم تعلیق و بطور کل هنگام هرگونه تغییر در سیستم تعلیق و جلوبندی باید فرآیند بالانس چرخ‌ها طی گردد.

فواید بالانس چرخ با دستگاه بالانس چرخ. عکس بالانس چرخ

دلایل بهم خوردن بالانس چرخ خودرو

بر اثر عبور از دست‌اندازها و یا ضربه به رینگ، رینگ میتواند آسیب دیده و از حالت استاندارد خود خارج شود. چسبیدن و فرو رفتن سنگ‌‌ریزه‌های سنگین در لاستیک نیز میتواند این حالت را ایجاد کند. در این حالات نیروهای وارده به چرخ دچار اخلال میشوند و چرخ دیگر بصورت دایره کامل نمیچرخد. بلکه بصورت بیضی میچرخد(با اغراق). این اخلال ها بصورت نابالانسی خود را نشان خواهد داد.

خرابی رینگ از دلایل بهم خوردن بالانس چرخ خودرو

بالانس استاتیکی چیست؟

گفتیم که نقطه‌ی سنگین باعث ایجاد نابالانسی میشود. محل این نقطه بسیار مهم است زیرا موجب بوجود آمدن دو نوع نابالانسی میگردد. اگر نقطه سنگین، در مرکز چرخ باشد، چرخ بصورت بالا و پایین میلرزد. به این حالت بالانس استاتیکی می‌گوییم. این مورد بسیار نادر است اما امکان پذیر است. در این تصویر فلش سبز و قرمز نمایش نیروهای کنش و واکنش در بالانس استاتیکی است.

نمایش بالانس استاتیکی روی چرخ خودرو جهت نمایش مفاهیم خرید دستگاه بالانس کامپیوتری

بالانس دینامیکی چیست؟

اگر نقطه‌ی سنگین خارج از مرکز چرخ باشد یا بجز مرکز چرخ، اطراف آن را نیز بصورت نا متقارن پوشش دهد، باعث میشود چرخ بصورت لنگان بچرخد. در این حالت چرخش دچار لرزش عرضی میشود. این حالت به نابالانسی دینامیکی مشهور است. بیشتر نابالانسی ها از جنس دینامیکی اند.

در تصویر زیر نحوه چرخش چرخ را در این نابالانسی میبینیم. در صورت بالانس بودن چرخ، فلش نیروها مانند ترکیب فلش سبز و قرمز میگردد.

نحوه چرخش چرخ در نابالانسی دینامیکی چرخ خودرو
نمایش بالانس دینامیکی روی چرخ خودرو جهت نمایش مفاهیم خرید دستگاه بالانس کامپیوتری

ماشین بالانس چرخ خودرو

جهت انجام بالانس چرخ روش‌هایی در گذشته مرسوم بود. روش‌هایی بر پایه دید بصری تعمیرکار، استفاده از چرخش آزاد چرخ و روش‌های به اصطلاح چشمی. این روش‌ها نتوانستند مشکل را حل کنند. لازم به ذکر است اگر آسیب‌های وارده به رینگ و لاستیک زیاد باشد،‌ با بالانس کردن نمیتوان مشکل لرزش را برطرف کرد. لازم است رینگ یا لاستیک تعویض شود. اما اگر آسیب جزیی باشد میتوان توسط ماشین بالانس یا دستگاه بالانس مشکل را برطرف نمود.

 

ماشین بالانس چرخ خودرو. دستگاه ابی رنگ بالانس چرخ سواری راوالیولی ایتالیا

دستگاه بالانس چگونه کار میکند؟

مکانیزم دستگاه بالانس بر اساس اندازی‌گیری و موقعیت‌یابی است. این دستگاه وظیفه دارد مقدار نقطه سنگین را اندازه بگیرد، محل آن را پیدا کند و نقطه مقابل آن را جهت نصب وزنه مشخص کند. بطور خلاصه مراحل اینگونه بیان میگردد
 :
  • میزان نابالانسی مشخص شود
  • محل آن تشخیص داده شود
  • با اضافه کردن وزنه‌ای به اندازه آن در طرف مقابل،‌ برطرف شود.
  • در حالاتی خاص میتوان با چرخاندن لاستیک و رینگ آنرا برطرف کرد.

 حالا سوال اینجاست دستگاه چطور متوجه میشود نقطه سنگینی وجود دارد؟ برای تشخیص این موضوع، باید با مفهوم کالیبراسیون دستگاه بالانس آشنا شوید که در ادامه متن آنرا توضیح داده ایم.

اپراتور در حال بستن چرخ روی دستگاه بالانس

دستگاه بالانس کامپیوتری

در مورد دستگاه بالانس درجا صحبت کردیم. نوع استاندارد دستگاه بالانس، دستگاه بالانس کامپیوتری است. این دستگاه طبق فرآیند زیر اقدام به رفع نابالانسی میکند:

  1. بستن چرخ روی دستگاه
  2. وارد کردن اطلاعات
  3. شروع سنجش و خواندن اطلاعات
  4. نصب وزنه

دلیل نامگذاری این دستگاه به کامپیوتری، پردازش اطلاعات توسط پردازنده دستگاه است. بعد از وارد کردن اطلاعات چرخ، دستگاه توسط سیگنال‌هایی که از سنسورها دریافت میکند،‌‌ اطلاعات را پردازش میکند و نتیجه را به اپراتور نمایش میدهد. نتیجه همان مقدار و محل نصب وزنه برای رفع نابالانسی است.

اجزا دستگاه بالانس کامپیوتری

بطور کلی اجزا اصلی دستگاه از قرار زیر است:

  1. شفت : محل نصب چرخ و رابط چرخ و سنسورها است.
  2. گیره / مهره /پاپیونی: چرخ را روی شفت ثابت میکند.
  3. محافظ: جهت جلوگیری از پاشش سنگ ریزه هنگام چرخش چرخ.
  4. پدال ترمز (آپشن): جهت ثابت نگه داشتن چرخ هنگام نصب وزنه
  5. نمایشگر: نمایش اطلاعات و میزان و محل نصب سرب.
  6. رابط کاربری: کنترل فرآیندها
  7. محل قرارگیری سرب و کنس ها: جلوگیری از گم شدن ابزارها و وزنه ها.
نمایش اجزا و قطعات تشکیل دهنده دستگاه بالانس کامپیوتری چرخ سواری و سنگین

انواع دستگاه بالانس چرخ کامپیوتری

بر اساس مراحل گفته شده برای رفع نابالانسی و میزان انجام این مراحل بصورت اتوماتیک، انواع دستگاه بالانس به این صورت تعریف میشود:

  1. دستگاه بالانس دستی
  2. دستگاه بالانس نیمه اتوماتیک
  3. دستگاه بالانس اتوماتیک 

همانطور که از این نامگذاری میتوان نتیجه گرفت، نوع دستی همه ی مراحل را به کمک اپراتور انجام میدهد. نوع نیمه اتوماتیک برخی مراحل را خودکار و نوع تمام اتوماتیک تمام مراحلی که امکان داشته باشد را بصورت خودکار انجام خواهد داد.

دستگاه بالانس چرخ سواری راوالیولی سری g2119hd
بالانس چرخ سواری راوالیولی ایتالیا gp4.140ws wheel balancer

مزایا دستگاه بالانس کامپیوتری

بزرگترین مزیت دستگاه بالانس کامپیوتری، استاندارد بودن آن است. استاندارد بودن بدان معناست که فرآیند میزان فرمان بصورت علمی و درست انجام میشود. در این دستگاه ها معیار سنجش چرخ، چرخ کالیبره یا استاندارد است. دستگاه توسط یک رینگ و لاستیک سالم صفر میشود. بعد از صفر شدن چرخ های دیگر طبق آن سنجیده شده و بالانس میشوند.

از مزایا دیگر آن میتوان به 

  • دقت اندازه گیری
  • مستقل بودن از سیستم تعلیق
  • امکان تکرار فرآیند تا رسیدن به جواب
  • کالیبره شدن دستگاه
  • تنوع در انواع دستگاه طبق نیاز
  • امکان نصب آپشن‌ها متفاوت

اشاره کرد.

دستگاه بالانس چرخ سنگین بندپک امریکا

معایب دستگاه بالانس کامپیوتری

تنها نکته منفی دستگاه بالانس کامپیوتری را میتوان زمانبر بودن باز و بست چرخ از روی خودرو دانست. اگر دستگاه بالانس درجا استاندارد بود، قطعا این ویژگی باعث برتری آن میشد. کیفیت ساخت دستگاه بالانس بسیار مهم است زیرا در صورت نداشتن کیفیت ساخت لازم،‌دستگاه خیلی زود از حالت کالیبره خارج میشود. خارج شدن دستگاه از حالت کالیبره به معنای نشان دادن اعداد اشتباه است.

کی بالانس کنیم؟ معایب دستگاه بالانس کامپیوتری

انواع روش بستن چرخ در دستگاه بالانس کامپیوتری

شاید از مهمترین مراحل کار با دستگاه بالانس کامپیوتری، بستن چرخ روی شفت دستگاه باشد. این مرحله از آن جهت اهمیت دارد که اگر اشتباه انجام شود، تمام محاسبات دستگاه اشتباه است. برای بستن رینگ روی شفت سه نوع اتصال داریم:

  • مهره پاپیونی : شفت دستگاه مانند ماردون است. مهره پاپیونی روی چرخ بسته شده و چرخ را محکم میکند. از معایب مهره پاپیونی این است که باید از اول شفت تا رینگ حدود 40 سانتی متر، مهره را بچرخانیم تا به رینگ برسد و محکم شود.
  • مهره سریع: عیب مهره پاپیونی در این مهره برطرف شد. در این مهره رزوه‌ها توسط دو اهرم باز میشوند و بدون چرخاندن مهره را به رینگ میرسانیم. بعد از رسیدن مهره به رینگ فقط با چند دور چرخواندن، رینگ را محکم میکنیم.
  • مهره پنوماتیک: در دستگاه‌های تمام اتوماتیک، نیازی به بستن مهره نیست. بجای مهره بعد از رینگ، استوانه‌ای قرار میگیرد. شفت دارای یک خار است که توسط پدال دستگاه بیرون می‌آید و استوانه را با استفاده از نیروی پنوماتیک به رینگ می‌چسباند و تا پایان فرآیند رینگ را در جای خود محکم نگه میدارد.

نقش کنس ها در دستگاه بالانس کامپیوتری

جهت انجام صحیح فرآیند بالانس چرخ، شرط اصلی درست بسته شدن چرخ روی دستگاه است. یکی از عوامل مهم در این فرآیند، هم مرکز بودن چرخ و شفت دستگاه است. برای این منظور کنس‌ها که مخروطی‌هایی فولادی هستند، پشت رینگ قرار میگیرند. مرکز رینگ توسط کنس‌‌ها با شفت در یک راستا قرار میگیرد. معمولا در یک دستگاه بالانس کامپیوتری جهت انواع رینگ، سه نوع کنس استفاده میگردد. برخی دستگاه‌ها جهت قرارگیری کنس‌ها محل ویژه‌ای تعبیه کرده‌اند.

انواع روش های ورود اطلاعات در دستگاه بالانس کامپیوتری

ورود اطلاعات از مهمترین و زمانگیر‌ترین مراحل است. در این مرحله باید این موارد برای دستگاه تعریف شود:

  • فاصله لبه رینگ تا دستگاه
  • عرض چرخ
  • قطر رینگ
  • جنس رینگ

این اعداد در دستگاه‌های دستی، بصورت دستی باید وارد شود. برای این منظور از متر یا خط کش ساده دستگاه و ابزاری جهت اندازه گیری عرض چرخ استفاده میگردد. در دستگاه نیمه اتوماتیک معمولا از خط کش خودکار استفاده میگردد. این خط کش فاصله رینگ تا دستگاه و عرض را اندازه‌گیری میکند. در دستگاه تمام اتوماتیک، توسط ابزارهایی تمامی اعداد خوانده می‌شود و نیازی به وارد کردن دستی هیچ اطلاعاتی نیست.

انواع روش ورود اطلاعات چرخ خودرو در دستگاه های بالانس چرخ کامپیوتری

آپشن های دستگاه بالانس کامپیوتری

دستگاه بالانس کامپیوتری دارای آپشن‌های بسیار زیادی است. هر شرکت بنا به نیاز مشتریان خود اقدام به تولید لوازم جانبی و آپشن‌هایی برای دستگاه بالانس میکند. مانند:

  • توقف چرخ در نقطه نصب سرب
  • نمایش محل نصب سرب با لیزر
  • آسانسور یا بالابر چرخ، از زمین تا شفت
  • سیستم اندازه گیری لیزری
  • سیستم نور و روشنایی داخل رینگ جهت نصب وزنه

جهت مطالعه‌ی مطالب تکمیلی و همچنین ثبت نظرات خود در صفحه‌ی اینستاگرام رادمن روی هر عکس کلیک کنید.