جک دو ستون را کامل بشناسیم

Table of Contents

جک دو ستون چیست ؟

جک دو ستون یک بالابر بسیار مشهور و پرکاربرد در صنعت خودرو است. همانطور که از نام این محصول پیداست، با دو ستون طرف هستیم. این ستون ‌ها به الکتروموتور‌هایی مجهز هستند. وظیفه الکترو‌موتور، بالابردن خودرو توسط مکانیزم هیدرولیکی یا مکانیکی است. این تجهیز دارای مزایا فراوانی نسبت به دیگر جک‌هاست. از قیمت مناسب‌تر گرفته تا دسترسی بالا به خودرو. همچنین دارای عیوبی است که نمیتوان آنها را در نظر نگرفت. لذا در انتخاب این جک باید با مشاور مخصوص تجهیزات تعمیرگاهی مشورت شود.

جهت دریافت مشاوره تخصصی انتخاب جک دو ستون، از طریق لینک واتس آپ با ما در ارتباط باشید.

انواع جک دو ستون

همانطور که گفته شد، الکترو‌موترو جک دوستون وظیفه تولید توان و قدرت جهت بالابردن خودرو‌را بر عهده دارد. همچنین گفته شد این توان توسط مکانیزم مکانیکی و هیدرولیکی منتقل میشود. پس میتوان جک‌های دوستون را از نظر نوع انتقال قدرت به دو دسته‌ی جک بالابر دوستون هیدرولیکی و مکانیکی تقسیم بندی کرد. نوع بعدی دسته بندی این جک‌ها، بر اساس نوع اتصال دو ستون به یکدیگر است. بر این اساس جک‌های دوستون به دو نوع جک دو ستون اتصال از بالا و اتصال از پایین دسته بندی میشوند.

اجزا جک دو ستون

جک دوستون از چندین جز تشکیل شده است. این اعضا به سه دسته کلی تقسیم شده‌اند. اجزا بدنه،اجزا سیستم قدرت و اجزا سیستم ایمنی. اجزا بدنه شامل موارد زیر‌اند:

  • ستون‌
  • اتصال ستون‌
  • کالاسکه
  • بازو‌
  • پد‌

اجزا سیستم قدرت در نمونه‌های هیدرولیکی:

  • الکتروموتور
  • پمپ هیدرولیک 
  • سیلندر هیدرولیکی 
  • شیلنگ‌ها و اتصالات

اجزا سیستم قدرت در نمونه‌های مکانیکی:

  • ماردونی
  • مهره‌
  • گیربکس (در نمونه‌های تک موتوره)
  • سیستم روانکاری
  •  

سیستم امنیتی جک‌ها نیز به نوع آن بستگی دارد. جک‌های هیدرولیکی دارای سیستم ایمنی ساده‌تری نسبت به نمونه‌های مکانیکی هستند. در جک دوستون هیدورلیک، امنیت جک توسط قفلکن مکانیکی کالاسکه صورت میگیرد. اما در جک‌های مکانیک، امنیت جک به مهره اصلی و ایمنی وابسته است. همچنین در هردو نمونه، بازوها توسط قفلکن مخصوص قفل میشوند. مورد بعدی در امنیت جک‌ها، سنسور حد بالا و بحث همترازی دو‌ستون است. سنسور حد بالا که از برخورد خودرو با اتصال بالای جک جلوگیری میکند، در جک هیدورلیکی، مکانیکی است. ولی در جک مکانیکی توسط چشمی‌ها انجام میشود.

همترازی دو ستون جک

قطعا همترازی دو ستون بحثی بسیار مهم است. چنانچه دوستون بیش از چند سانتی متر (حدود 5 سانتی متر) اختلاف سطح بگیرند، سقوط خودرو بسیار محتمل است. در جک‌های هیدرولیکی، همترازی دو ستون توسط سیم بکسل انجام میشود. در جک‌دوستون مکانیکی، با دو‌ مکانیزم طرف هستیم. اگر جک تک موتوره باشد، همترازی و انتقال قدرت به ستون مجاور از طریق گیربکس انجام میشود. اگر جک دوموتوره باشد، این همترازی توسط چشمی و سنسور صورت میپذیرد.

جک دو ستون چگونه بالا میبرد؟

مکانیزم جک دو ستون بسیار ساده ولی با دقت است. در هر دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی، جک دو ستون نیروی الکترو‌موتور را به کالاسکه‌ها انتقال میدهد. با انتقال نیرو، کالاسکه ها بالا رفته و خودرو را با خود به بالا میبرند. این انتقال نیرو در جک هیدورولیکی توسط سیلندر هیدرولیکی و در جک دوستون مکانیکی توسط چرخش ماردون و مهره است.

 

مزایای جک دو ستون

اصلی‌ترین مزیت جک دوستون نسبت به جک قیچی، قیمت آن است. بدلیل محبوبیت این نوع جک، تولید آنها بیشتر و در نتیجه قیمت ساخت آن کمتر است. بعد از قیمت میتوان به این موارد اشاره نمود:
  • دسترسی عالی به زیر خودرو
  • اشغال فضای کم نسبت به جک چهارستون
  • هزینه نگهداری کمتر نسبت به جک قیچی
  • در دسترس بودن لوازم و تعمیرکار
  • مکانیزم ساده
  • طول عمر مفید بالا
  • قابل جابجایی و نصب در محلی دیگر
 
 
جک هیدرولیکی دو ستون بندپک و خودروی کاور شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.