شما میدانید؟

ما میدانیم که دلیل شما از رجوع به این صفحه، استعلام قیمت و محصولات مربوط به دستگاه بالانس چرخ خودرو است. اما شاید عجیب باشد که بدانید حتی تعمیرکاران و سرویس‌کاران بنام خودرو، معنی دقیق بالانس چرخ را نمیدانند! ندانستن مفاهیم اولیه موجب اشتباهات زیادی در تشخیص و خدمات رسانی به خودروها میگردد. یکی از این اشتباهات که ما بسیار با آن مواجه میشویم، اعتقاد به بهتر بودن بالانس درجا از بالانس کامپیوتری است!!!! از این رو اگر شما نیز تعریف درستی از بالانس چرخ ندارید و یا به بهتر بودن بالانس درجا اعتقاد دارید، پیشنهاد میکنیم این مقاله را حتما با تمام نکات آن بخوانید.

 

اگر تمایلی به خواندن متن ندارید

از قسمت چت وبسایت یا در ساعات اداری توسط تماس با ما، از مشاوره محصولات و قیمت‌ها آگاه شوید

بالانس چرخ چیست؟

به زبان ساده، بالانس چرخ یعنی توزیع وزن در کلیه‌ی قسمت‌های چرخ برابر باشد. اگر چرخ را مانند یک کیک به چند بخش مساوی تقسیم کنیم، بالانس یعنی وزن تمامی این قسمت‌ها باید مساوی باشد. این یک تصویر سازی بسیار ساده از مبحث بالانس است. میتوان آنرا به شکلی علمی نیز بیان کرد.

طبق تعاریف علمی، توزیع وزن برابر موجب وارد شدن نیروهای عکس‌العمل برابر از طرف زمین به چرخ میشود. در صورت عدم توازن نیروی وارده از چرخ به زمین،‌ نیروی عکس العمل نیز نامتوازن شده و موجب چرخش نا منظم چرخ میشود. اگر نیروی عمل و عکس‌العمل را بصورت فنر‌هایی نشان دهیم، تصویر میتواند گویایی وضعیت نابالانسی باشد.

دو چرخ که توزیع وزن بصورت فنر روی آنها جهت فهم مفهوم بالانس چرخ مشخص شده است.

علائم و نشانه‌های بالانس نبودن چرخ‌ها

نابالانسی باعث بوجود آمدن نقطه سنگین در چرخ میشود و این نقطه سنگین موجب چرخش نامناسب چرخ میگردد. چرخش نامناسب یا خارج از حالت دایره‌ای کامل، باعث ایجاد لرزش در فرمان و بدنه میگردد. بعلاوه این موضوع موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش پایداری نیز میگردد. یکی دیگر از نشانه‌های نابالانسی، خرابی زود هنگام قطعات سیستم جلوبندی و لاستیک است. معمولا افراد بعد از حس کردن لرزش به تعمیرکاران جهت انجام بالانس مراجعه میکنند. اما آیا بعد از بالانس مشکل حل میشود؟ تعداد درخواست معرفی بالانس کاران خوب در سایت رادمن بسیار زیاد است. این بدان معنی است که همه‌ی سرویس‌کاران چرخ، کار خود را بخوبی انجام نمیدهند! در ادامه با مطالعه‌ی کامل این مقاله متوجه میشوید که چرا مشتری از شما ناراضی است!

لرزش فرمان و بدنه خودرو از نشانه های بالانس نبودن چرخ خودرو

فواید بالانس چرخ

بطور کلی بالانس چرخ موجب بالا رفتن عمر سیستم فرمان و تعلیق، کاهش مصرف سوخت، افزایش عمر لاستیک، بالا رفتن کیفیت رانندگی، افزایش پایداری خودرو در سرعت‌های بالا و ایمنی رانندگی است. فرآیند بالانس چرخ بطور منظم هنگام سرویس‌های دوره‌ای خودرو باید صورت گیرد. همچنین پس از تعویض لاستیک‌ها، جابجایی لاستیک‌ها، تعویض سیستم تعلیق و بطور کل هنگام هرگونه تغییر در سیستم تعلیق و جلوبندی باید فرآیند بالانس چرخ‌ها طی گردد.

فواید بالانس چرخ با دستگاه بالانس چرخ. عکس بالانس چرخ

دلایل بهم خوردن بالانس چرخ خودرو

بر اثر عبور از دست‌اندازها و یا ضربه به رینگ، رینگ میتواند آسیب دیده و از حالت استاندارد خود خارج شود. چسبیدن و فرو رفتن سنگ‌‌ریزه‌های سنگین در لاستیک نیز میتواند این حالت را ایجاد کند. در این حالات نیروهای وارده به چرخ دچار اخلال میشوند و چرخ دیگر بصورت دایره کامل نمیچرخد. بلکه بصورت بیضی میچرخد(با اغراق). این اخلال ها بصورت نابالانسی خود را نشان خواهد داد.

خرابی رینگ از دلایل بهم خوردن بالانس چرخ خودرو

بالانس استاتیکی چیست؟

گفتیم که نقطه‌ی سنگین باعث ایجاد نابالانسی میشود. محل این نقطه بسیار مهم است زیرا موجب بوجود آمدن دو نوع نابالانسی میگردد. اگر نقطه سنگین، در مرکز چرخ باشد، چرخ بصورت بالا و پایین میلرزد. به این حالت بالانس استاتیکی می‌گوییم. این مورد بسیار نادر است اما امکان پذیر است. در این تصویر فلش سبز و قرمز نمایش نیروهای کنش و واکنش در بالانس استاتیکی است.

نمایش بالانس استاتیکی روی چرخ خودرو جهت نمایش مفاهیم خرید دستگاه بالانس کامپیوتری

بالانس دینامیکی چیست؟

اگر نقطه‌ی سنگین خارج از مرکز چرخ باشد یا بجز مرکز چرخ، اطراف آن را نیز بصورت نا متقارن پوشش دهد، باعث میشود چرخ بصورت لنگان بچرخد. در این حالت چرخش دچار لرزش عرضی میشود. این حالت به نابالانسی دینامیکی مشهور است. بیشتر نابالانسی ها از جنس دینامیکی اند.

در تصویر زیر نحوه چرخش چرخ را در این نابالانسی میبینیم. در صورت بالانس بودن چرخ، فلش نیروها مانند ترکیب فلش سبز و قرمز میگردد.

نحوه چرخش چرخ در نابالانسی دینامیکی چرخ خودرو
نمایش بالانس دینامیکی روی چرخ خودرو جهت نمایش مفاهیم خرید دستگاه بالانس کامپیوتری

ماشین بالانس چرخ خودرو

جهت انجام بالانس چرخ روش‌هایی در گذشته مرسوم بود. روش‌هایی بر پایه دید بصری تعمیرکار، استفاده از چرخش آزاد چرخ و روش‌های به اصطلاح چشمی. این روش‌ها نتوانستند مشکل را حل کنند. لازم به ذکر است اگر آسیب‌های وارده به رینگ و لاستیک زیاد باشد،‌ با بالانس کردن نمیتوان مشکل لرزش را برطرف کرد. لازم است رینگ یا لاستیک تعویض شود. اما اگر آسیب جزیی باشد میتوان توسط ماشین بالانس یا دستگاه بالانس مشکل را برطرف نمود.

 

ماشین بالانس چرخ خودرو. دستگاه ابی رنگ بالانس چرخ سواری راوالیولی ایتالیا

دستگاه بالانس چگونه کار میکند؟

مکانیزم دستگاه بالانس بر اساس اندازی‌گیری و موقعیت‌یابی است. این دستگاه وظیفه دارد مقدار نقطه سنگین را اندازه بگیرد، محل آن را پیدا کند و نقطه مقابل آن را جهت نصب وزنه مشخص کند. بطور خلاصه مراحل اینگونه بیان میگردد
 :
  • میزان نابالانسی مشخص شود
  • محل آن تشخیص داده شود
  • با اضافه کردن وزنه‌ای به اندازه آن در طرف مقابل،‌ برطرف شود.
  • در حالاتی خاص میتوان با چرخاندن لاستیک و رینگ آنرا برطرف کرد.

 حالا سوال اینجاست دستگاه چطور متوجه میشود نقطه سنگینی وجود دارد؟ برای تشخیص این موضوع، باید با مفهوم کالیبراسیون دستگاه بالانس آشنا شوید که در ادامه متن آنرا توضیح داده ایم.

اپراتور در حال بستن چرخ روی دستگاه بالانس

دستگاه بالانس درجا چیست؟

بالانس درجا یا بالانس روکار، نوعی دستگاه بالانس ابتدایی است که بدون باز کردن چرخ از روی خودرو اقدام به بررسی بالانس بودن چرخ میکند. این دستگاه به هیچ وجه استاندارد نبوده و در تعمیرگاه‌های مرکزی خودروساز ها و نمایندگان آنها یافت نمیشود. مشتری این دستگاه‌ها تعمیرگاه‌های محلی هستند که به دلیل نداشتن تجهیزات باز و بست چرخ مانند جک چرخ آزادکن، ترجیح میدهند از این دستگاه استفاده کنند. متاسفانه بدلیل استقبال این قشر، برخی تولید کنندگان مطرح دنیا نیز اقدام به ساخت این دستگاه کرد‌ه‌اند.
تعمیرکار در حال بالانس چرخ سواری توسط دستگاه بالانس درجا

معایب دستگاه بالانس درجا

بزرگترین مشکل استفاده از بالانس روکار این است که چون چرخ از ماشین جدا نمیشود، بالانس بر مبنای سیستم جلوبندی انجام میشود. ممکن است سیستم جلوبندی ایرادی داشته باشد و چون بالانس بر مبنای آن انجام میشود، ضعف سیستم پوشانده میشود و در طولانی مدت مشکلات بزرگی را هم برای چرخ و هم برای سیستم جلوبندی بوجود می‌آورد. در صورتی میتوان بالانس درجا را مفید دانست که مطمئن باشیم سیستم جلوبندی کاملا سالم است. در واقع بالانس درجا لاستیک و جلوبندی را با هم بالانس میکند.

مشکل بعدی در اینست که چون مکانیزم کار کردن دستگاه با اتصال صفحه چدنی با لاستیک است، احتمال خطا ناشی از اصطکاک بسیار زیاد است و این خطا جز بالانس حساب میشود. پس دقت دستگاه کاهش میابد. عیب بعدی چشمی بودن فرایند بالانس و نصب وزنه بصورت چشمی است. هر چقدر هم اپراتور دقیق باشد باز هم امکان خطای انسانی را نمیشود نادیده گرفت.

در دستگاه بالانس درجا،‌بالانس دینامیکی و استاتیکی معنایی ندارد! این دستگاه تنها قادر به بالانس لبه رینگی آن هم فقط روی رینگ است.

تعمیرکار در حال بالانس چرخ خودرو توسط دستگاه بالانس درجا . آشنایی با معایب بالانس درجا

فواید دستگاه بالانس درجا

تنها مزیت دستگاه بالانس درجا از دید مصرف‌کنندگان آن، باز نکردن چرخ از روی خودرو است. این مزیت در خودروهای سنگین بیشتر به چشم میخورد. اما در واقعیت این مزیت دقیقا همان دلیل معایب این دستگاه است. بطور خلاصه استفاده از دستگاه بالانس درجا به هیچ وجه پیشنهاد نمیشود. اثبات این موضوع را میتوانید در تعمیرگاه‌های مرکزی ببینید. هیچ بالانس درجایی در آنها یافت نمیشود زیرا از نظر استاندارد تعمیرات خودرو این دستگاه رد شده است.

فواید بالانس درجا . خودرو سفید در حال بالانس شدن با دستگاه بالانس درجا

نحوه کار دستگاه بالانس درجا

بالانس درجا دارای یک الکتروموتور است که با صفحه‌ای چدنی ، لاستیک شما را مانند موتور ماشین به حرکت در می‌آورد. معمولا باید سرعت لاستیک به ۸۰ الی ۹۰ کیلومتر در ساعت برسد که بتوان آنرا بالانس کرد. قبل از شروع بالانس روی لاستیک با گچ علامتی گذاشته میشود. دستگاه دارای لامپ فلاشر مخصوصی است که با چشمک زدن‌های پیاپی و گردش لاستیک، نقطه نیاز به نصب وزنه بالانس را مشخص میسازد. مقدار وزنه را نیز روی صفحه نمایشگر نشان میدهد. در نهایت محل نصب را در ساعت ۱۲ نگه داشته و وزنه بالانس نصب میگردد.

نحوه کار دستگاه بالانس درجا روی کامیون سفید رنگ

دستگاه بالانس کامپیوتری

در مورد دستگاه بالانس درجا صحبت کردیم. نوع استاندارد دستگاه بالانس، دستگاه بالانس کامپیوتری است. این دستگاه طبق فرآیند زیر اقدام به رفع نابالانسی میکند:

  1. بستن چرخ روی دستگاه
  2. وارد کردن اطلاعات
  3. شروع سنجش و خواندن اطلاعات
  4. نصب وزنه

دلیل نامگذاری این دستگاه به کامپیوتری، پردازش اطلاعات توسط پردازنده دستگاه است. بعد از وارد کردن اطلاعات چرخ، دستگاه توسط سیگنال‌هایی که از سنسورها دریافت میکند،‌‌ اطلاعات را پردازش میکند و نتیجه را به اپراتور نمایش میدهد. نتیجه همان مقدار و محل نصب وزنه برای رفع نابالانسی است.

اجزا دستگاه بالانس کامپیوتری

بطور کلی اجزا اصلی دستگاه از قرار زیر است:

  1. شفت : محل نصب چرخ و رابط چرخ و سنسورها است.
  2. گیره / مهره /پاپیونی: چرخ را روی شفت ثابت میکند.
  3. محافظ: جهت جلوگیری از پاشش سنگ ریزه هنگام چرخش چرخ.
  4. پدال ترمز (آپشن): جهت ثابت نگه داشتن چرخ هنگام نصب وزنه
  5. نمایشگر: نمایش اطلاعات و میزان و محل نصب سرب.
  6. رابط کاربری: کنترل فرآیندها
  7. محل قرارگیری سرب و کنس ها: جلوگیری از گم شدن ابزارها و وزنه ها.
نمایش اجزا و قطعات تشکیل دهنده دستگاه بالانس کامپیوتری چرخ سواری و سنگین

انواع دستگاه بالانس چرخ کامپیوتری

بر اساس مراحل گفته شده برای رفع نابالانسی و میزان انجام این مراحل بصورت اتوماتیک، انواع دستگاه بالانس به این صورت تعریف میشود:

  1. دستگاه بالانس دستی
  2. دستگاه بالانس نیمه اتوماتیک
  3. دستگاه بالانس اتوماتیک 

همانطور که از این نامگذاری میتوان نتیجه گرفت، نوع دستی همه ی مراحل را به کمک اپراتور انجام میدهد. نوع نیمه اتوماتیک برخی مراحل را خودکار و نوع تمام اتوماتیک تمام مراحلی که امکان داشته باشد را بصورت خودکار انجام خواهد داد.

بالانس چرخ سواری راوالیولی ایتالیا gp4.140ws wheel balancer
دستگاه بالانس چرخ سواری راوالیولی سری g2119hd

مزایا دستگاه بالانس کامپیوتری

بزرگترین مزیت دستگاه بالانس کامپیوتری، استاندارد بودن آن است. استاندارد بودن بدان معناست که فرآیند میزان فرمان بصورت علمی و درست انجام میشود. در این دستگاه ها معیار سنجش چرخ، چرخ کالیبره یا استاندارد است. دستگاه توسط یک رینگ و لاستیک سالم صفر میشود. بعد از صفر شدن چرخ های دیگر طبق آن سنجیده شده و بالانس میشوند.

از مزایا دیگر آن میتوان به 

  • دقت اندازه گیری
  • مستقل بودن از سیستم تعلیق
  • امکان تکرار فرآیند تا رسیدن به جواب
  • کالیبره شدن دستگاه
  • تنوع در انواع دستگاه طبق نیاز
  • امکان نصب آپشن‌ها متفاوت

اشاره کرد.

دستگاه بالانس چرخ سنگین بندپک امریکا

معایب دستگاه بالانس کامپیوتری

تنها نکته منفی دستگاه بالانس کامپیوتری را میتوان زمانبر بودن باز و بست چرخ از روی خودرو دانست. اگر دستگاه بالانس درجا استاندارد بود، قطعا این ویژگی باعث برتری آن میشد. کیفیت ساخت دستگاه بالانس بسیار مهم است زیرا در صورت نداشتن کیفیت ساخت لازم،‌دستگاه خیلی زود از حالت کالیبره خارج میشود. خارج شدن دستگاه از حالت کالیبره به معنای نشان دادن اعداد اشتباه است.

کی بالانس کنیم؟ معایب دستگاه بالانس کامپیوتری

نحوه کار دستگاه بالانس کامپیوتری

برای درک نحوه کار دستگاه بالانس کامپیوتری باید با دو سنسور لودسل و سنسور دور شمار آشنا باشید. سنسور لودسل میزان بار یا وزن را اندازه میگیرد. سنسور دور شمار محل نا بالانسی را مشخص میکند. با بستن چرخ روی شفت دستگاه بالانس و شروع به چرخاندن چرخ، دستگاه توسط این دو سنسور میزان نابالانسی و محل آن را تشخیص داده و روی نمایشگر به اپراتور نشان میدهد. اپراتور با نصب وزنه در جای نشان داده شده، نابالانسی را برطرف میکند.

بالانس رینگ نسبت به لاستیک

در برخی مواقع اگر بخواهیم نابالانسی را توسط وزنه سربی برطرف کنیم، مجبوریم مقدار زیادی سرب مصرف کنیم. در این حالت دستگاه‌های پیشرفته به شما پیشنهاد چرخاندن لاستیک را میدهند. در این فرآیند لاستیک از چرخ جدا شده و طبق زاویه‌ی چرخش خاص دوباره روی رینگ نصب میشود. به این فرآیند بالانس رینگ نسبت به لاستیک میگویند.

انواع روش بستن چرخ در دستگاه بالانس کامپیوتری

شاید از مهمترین مراحل کار با دستگاه بالانس کامپیوتری، بستن چرخ روی شفت دستگاه باشد. این مرحله از آن جهت اهمیت دارد که اگر اشتباه انجام شود، تمام محاسبات دستگاه اشتباه است. برای بستن رینگ روی شفت سه نوع اتصال داریم:

  • مهره پاپیونی : شفت دستگاه مانند ماردون است. مهره پاپیونی روی چرخ بسته شده و چرخ را محکم میکند. از معایب مهره پاپیونی این است که باید از اول شفت تا رینگ حدود 40 سانتی متر، مهره را بچرخانیم تا به رینگ برسد و محکم شود.
  • مهره سریع: عیب مهره پاپیونی در این مهره برطرف شد. در این مهره رزوه‌ها توسط دو اهرم باز میشوند و بدون چرخاندن مهره را به رینگ میرسانیم. بعد از رسیدن مهره به رینگ فقط با چند دور چرخواندن، رینگ را محکم میکنیم.
  • مهره پنوماتیک: در دستگاه‌های تمام اتوماتیک، نیازی به بستن مهره نیست. بجای مهره بعد از رینگ، استوانه‌ای قرار میگیرد. شفت دارای یک خار است که توسط پدال دستگاه بیرون می‌آید و استوانه را با استفاده از نیروی پنوماتیک به رینگ می‌چسباند و تا پایان فرآیند رینگ را در جای خود محکم نگه میدارد.

دستگاه بالانس راوالیولی تمام اتوماتیک از این مهره استفاده میکند. میتوانید مشخصات آن را در لینک زیر ببینید.

بالانس چرخ سواری راوالیولی ایتالیا gp4.140ws wheel balancer

نقش کنس ها در دستگاه بالانس کامپیوتری

جهت انجام صحیح فرآیند بالانس چرخ، شرط اصلی درست بسته شدن چرخ روی دستگاه است. یکی از عوامل مهم در این فرآیند، هم مرکز بودن چرخ و شفت دستگاه است. برای این منظور کنس‌ها که مخروطی‌هایی فولادی هستند، پشت رینگ قرار میگیرند. مرکز رینگ توسط کنس‌‌ها با شفت در یک راستا قرار میگیرد. معمولا در یک دستگاه بالانس کامپیوتری جهت انواع رینگ، سه نوع کنس استفاده میگردد. برخی دستگاه‌ها جهت قرارگیری کنس‌ها محل ویژه‌ای تعبیه کرده‌اند.

انواع روش های ورود اطلاعات در دستگاه بالانس کامپیوتری

ورود اطلاعات از مهمترین و زمانگیر‌ترین مراحل است. در این مرحله باید این موارد برای دستگاه تعریف شود:

  • فاصله لبه رینگ تا دستگاه
  • عرض چرخ
  • قطر رینگ
  • جنس رینگ

این اعداد در دستگاه‌های دستی، بصورت دستی باید وارد شود. برای این منظور از متر یا خط کش ساده دستگاه و ابزاری جهت اندازه گیری عرض چرخ استفاده میگردد. در دستگاه نیمه اتوماتیک معمولا از خط کش خودکار استفاده میگردد. این خط کش فاصله رینگ تا دستگاه و عرض را اندازه‌گیری میکند. در دستگاه تمام اتوماتیک، توسط ابزارهایی تمامی اعداد خوانده می‌شود و نیازی به وارد کردن دستی هیچ اطلاعاتی نیست.

انواع روش ورود اطلاعات چرخ خودرو در دستگاه های بالانس چرخ کامپیوتری

آپشن های دستگاه بالانس کامپیوتری

دستگاه بالانس کامپیوتری دارای آپشن‌های بسیار زیادی است. هر شرکت بنا به نیاز مشتریان خود اقدام به تولید لوازم جانبی و آپشن‌هایی برای دستگاه بالانس میکند. مانند:

  • توقف چرخ در نقطه نصب سرب
  • نمایش محل نصب سرب با لیزر
  • آسانسور یا بالابر چرخ، از زمین تا شفت
  • سیستم اندازه گیری لیزری
  • سیستم نور و روشنایی داخل رینگ جهت نصب وزنه

کدام روش مناسب رینگ‌های آلومینیومی و اسپرت است؟

معایب دستگاه بالانس های قدیمی

خدمات دستگاه بالانس شامل چه مواردی است؟

کالیبراسیون دستگاه بالانس چیست؟

عیب یابی دستگاه بالانس چرخ کامپیوتری

علت‌های خرابی دستگاه بالانس شما کدام است؟

تعمیر دستگاه بالانس چگونه انجام میگیرد؟

آموزش کار با دستگاه بالانس چرخ کامپیوتری

دستگاه بالانس چرخ سواری

دستگاه بالانس چرخ سنگین

بالانس چرخ ایستاده ابتکار راوالیولی ایتالیا

دستگاه بالانس چرخ موتور سیکلت

قیمت دستگاه بالانس چرخ کامپیوتری در دنیا

قیمت دستگاه بالانس چرخ کامپیوتری در ایران

دستگاه بالانس ایتالیایی

دستگاه بالانس آلمانی

دستگاه بالانس آمریکایی

بهترین برند‌های تولید کننده دستگاه بالانس دنیا در ایران

بهترین برند دستگاه بالانس موجود در ایران

خرید دستگاه بالانس چینی بصرفه است؟

نکات مهم خرید دستگاه بالانس کامپیوتری

دستگاه بالانس دست دوم بخریم؟

خرید دستگاه بالانس کامپیوتری از رادمن

قیمت دستگاه‌های بالانس کامپیوتری در رادمن چگونه است؟

شرایط خرید قسطی دستگاه بالانس

فروش دستگاه بالانس دست دوم توسط رادمن