بالانس چرخ خودرو یعنی چه؟
بالانس واژه ای آشنا برای دارندگان خودرو میباشد که پر از ابهام است!!
عدم اطلاعات کافی راجب نگهداری خودرو، موجوب دیر عمل کردن میشود.از طرفی وقتی ندانیم مشکل از کجاست، مدام بدنبال مشکل میگردیم و هزینه هایی به ما تحمیل میگردد.
بالانس در لغت به معنوای توازن و تعادل است.
در خودرو منظور از این عبارت ، توزیع یا پخش وزن لاستیک بطور مساوی روی لاستیک است.یعنی چه؟؟
همانطور که میدانید لاستیک خودرو بصورت کاملا گرد میباشد. موقع حرکت نیز بصورت گرد میچرخد.حالا فکر کنید به هر دلیلی (اعم از خرابی رینگ یا لاستیک ، چسبیدن چیزی به لاستیک) ، توازن وزن روی لاستیک بهم خورده و لاستیک کمی بصورت بیضی بچرخد. یا بصورت تابخورده بچرخ.مثل فرفره ای که سرعتش کم شده!!!
میتوان متصور شد که چه مشکلاتی برای لاستیک و خودرو بوجود می آید.
در این مقاله بیشتر و دقیق تر با انواع نابالانسی آشنا میشویم.
انواع بالانس چرخ
دو نوع نابالانسی در چرخ اتفاق می افتد. نابالانسی استاتیک یا ایستا و نابالانسی دینامیک یا پویا. فرق این دونوع در نیروهاییست که به چرخ منتقل میکنند.
در حالت کلی توزیع وزن روی لاستیک باید یکنواخت باشد.یعنی شما هر جای لاستیک را ببرید و اندازه گیری کنید با همه ی نقاط هم وزن باشد. حالا اگر به هر دلیلی وزن یک قسمت یا چند قسمت از جاهای دیگر بیشتر باشد، لاستیک دیگه بطور یکنواخت نمیچرخد و شروع به ضربه زدن میکند.این ضربه یا روی فرمان حس میشود یا روی بدنه ی خودرو. حالا ضربه یا لرزش فرمان نشانه کدام نابالانسی است و لرزش بدنه نشانه کدام؟؟ به ادامه مطلب توجه کنید
توجه شود که لرزش در فرمان با کشیده شدن فرمان متفاوت است!!! کشیده شدن فرمان ناشی از عدم میزان بودن فرمان میباشد.برای اطلاعات بیشتر راجب کشیده شدن فرمان این مطلب را از دست ندهید و اینجا کلیک کنید.
بالانس استاتیک چرخ خودرو
استاتیک یعنی ایستا. در لرزش چرخ به این معنا است که لاستیک در جای خود بالا پایین شود. این نابالانسی که لرزش در فرمان را ایجاد میکند، ناشی از این است که لاستیک دیگر بصورت دایره نمیچرخد. بلکه بصورت بیضی میچرخد.مانند شکل زیر محدوده قرمز رنگ.
برای تشریح دقیقتر فیلم زیر را بدقت ببینید.همانطور که در فیلم میبینید، خرابی رینگ باعث برهم خوردن تعادل نیرو ها میشود و در نتیجه لرزش عمودی لاستیک. وضعیت اول نشانگر تعادل نیرو ها در صورت بالانس بودن چرخ و وضعیت دوم نشانگر نابالانسی و چرخش نامتعادل چرخ میباشد.
همانطور که دیدید جهت رفع نا بالانسی ، در جهت مخالف وزنه سربی با مقدار نابالانسی نصب میشود.
بالانس دینامیک چرخ خودرو
نوع دوم بالانس چرخ خودرو دینامیک نام دارم یا پویا. نابالانسی پویا زمانی اتفاق می افتد که در نقطه ای از لاستیک یک اختلاف وزن ایجاد شود که باعث شود چرخ بصورت تاب خورده بچرخد.
در واقع توزیع ناهمگون وزن این مشکل را بوجود میآورد. این نابالانسی باعث ضرباتی به بدنه میشود که لرزش بدنه را به همراه دارد. جهت ضربات به چپ و راست میباشد. به شکل دقت کنید.
در فیلم زیر میتوانید بالانس دینامیکی را تماشا کنید.به چرخ لاستیک دقت کنید…
کدام لاستیک ها باید بالانس شوند؟
هر وسیله ای که چرخ دوار داشته باشد ، میتواند نابالانس شود و نیاز به فرایند بالانس داشته باشد. این موضوع شامل خودرو های سواری و سنگین ، موتور سیکلت و حتی خودرو های کنترلی میشود. بالانس منحصر چرخ جلو یا عقب نیست.بلکه چرخ های همه ی محور ها باید بالانس شوند.
چگونه لاستیک را بالانس کنیم ؟
بالانس لاستیک یک فرایند بسیار دقیق و تاثیر گذار در سلامت خودرو شما میباشد.این کار بصورت دستی و سنتی نیز انجام میشود که اصلا پیشنهاد نمیشود.جهت بالانس نمودن خودرو باید به تعمیرگاه های مجهز به دستگاه های برند و مطرح مراجعه کنید . دستگاه بالانس بصورت روکار و کامپیوتری موجود میباشد که نوع کامپیوتری آن فقط توصیه میگردد.
بهترین روش بالانس
بالانس روکار چند سالیست که در کشور شایع شده ولی بدلیل استاندارد نبودن و همچنین بلانس طبق جلوبندی اصلا توصیه نمیشود.
جهت آشنایی بیشتر مقاله بالانس روکار خوب یا بد را بخوانید.
بهترین روش بالانس استفاده از بالانس کامپیوتری و اتوماتیک میباشد.اگر دستگاه اتوماتیک نبود،روش نیمه اتوماتیک گزینه بعدی است.
جهت آشنایی با بالانس اتوماتیک و نیمه اتوماتیک اینجا کلیک کنید.
کی لاستیک و چرخ را بالانس کنیم؟
برای اینکه بدانید کی باید بالانس کنید، باید نشانه های نابالانسی را بشناسید.
لرزیدن فرمان ، لرزیدن بدنه و نشانه های دیگر که بررسی آنها در این مقال نمیگنجد.برای آشنایی با نشانه های نابالانسی اینجا کلیک کنید.
بجز نشانه های موجود، هنگام تعویض لاستیک ها، باز و بست شدن و تعویض قطعات جلوبندی ، تحویل ماشین صفر از نمایندگی و بصورت دوره ای لاستیک هارو بالانس کنید.
عوارض بالانس نکردن چرخ خودرو
اولین ناحیه ی مورد حمله هنگم نابالانسی ، جلوبندی خودرو شماست!!!
ضربات وارد شده به خودرو در مرحله اول توسط جلوبندی دمپ یا دفع میشوند.پس زودتر خراب میشوند. بعد از جلوبندی چرخ ها مورد حمله قرار میگیریند.سایش بیش از حد لاستیک و تاب برداشتن رینگ از جمله این عوارض اند.لرزش ایجاد شده در فرمان میتواند جعبه فرمان را مورد حمله قرار دهد. بیشمار مشکل در صورت نابالانسی چرخ میتواند پیش بیاید.پس بصورت منظم عمل بالانس را انجام بدهید و حتما به نشانه ها دقت کنید.