دستگاه های تعویض روغن پارت اول

ساکشن بادی و برقی روغن , تجهیزات تعویض روغن خودرو , تعویض روغن خودرو

Table of Contents

دستگاه های تعویض روغن پارت اول

در این مقاله سعی بر معرفی و شرح برخی دستگاه های مربوط به تعویض روغن داریم که جز پر مصرف ترین تجهیزات تعمیرگاهی مورد استفاده برای خودرو های سواری و ماشین های سنگین می باشند.

در زیر سر تیتر دستگاه های مورد برسی را نام میبریم و هر یک را به انحصار توضیح مختصری می دهیم:

ساکشن بادی و برقی روغن

ساکشن روغن ترمز خودرو

 

دستگاه ساکشن روغن چییست؟

دستگاهی که با استفاده از نیروی باد و ایجاد خلا شروع به مکش روغن موتور خودرو از انتهای مخزن میکند و دیگر نیاز به باز و بسته کردن پیچ کارتر زیرین  خودرو نیست. این روش میتواند در جلو گیری از خرابی و نشت روغن از پیچ کارتر بسیار موثر باشد زیرا با باز و بسته کردن پیچ زیرین مخزن که کارتر نام دارد به مرور زمان با حوادثی همچون روغن ریزی روبرو خواهیم شد و این روش تعویض روغن تقریبا منسوخ شده می باشد.

 

ساکشن روغن موتور خودرو از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

  • شیشه فانوسی یا همان مخزن بالاییگ
  • مخزن اصلی که همان مخزن زیرین می باشد
  • اتصالات مربوط به تخلیه و جعبه شیلنگ ها
  • شیر تخلیه روغن از موتور به دستگاه
  • فشار سنج مدرج
  • سوپاپ ها اطمینان
  • شیر تخلیه روغن از دستگاه به بشکه
  • دینام مبدل( دستگاه ساکشن روغن برقی)
  • قیف مخصوص بالی دستگاه

 

فواید استفاده از دستگاه مکنده روغن موتور خودرو

  • عدم نیاز به چال های سرویس
  • جلوگیری از باز و بسته شدن پیچ کارتر
  • تمیزی خودرو و تعمیرگاه
  • تخلیه کامل و تمیزی مخزن روغن
  • استفاده سریع و آسان
  • مشاهده روغن تخلیه شده توسط مشتری و اطلاع از وضع سلامت موتور خودرو
  • اطلاع از کاهش روغن و ریختن به اندازه کافی روغن

 

انواع ساکشن روغن موتور خودرو

ساکشن روغن موتور بادی

عملکرد این نوع دستگاه توسط باد اداره می شود و این به این معنی می باشد که دیگر از دینام و مبدل قدرت خبری نیست پس طول عمر دستگاه زیاد تر می شود و اصطحلاک آن کمتر، به همین دلیل پر فروش ترین دستگاه های تعویض روغن می باشد.

ساکشن روغن موتور برقی

در این نسخه از مکنده تخلیه روغن موتور خودرو همواره نیاز به پیریز برق شهری می باشد چرا که این دستگاه با استفاده از خلا که توسط الکتروموتور ایجاد می شود اقدام به تخلیه و ساکشن روغن ترمز می نماید

 

ساکشن روغن موتور خودرو با برق خود خودرو

این دستگاه که از برق خود باطری خودرو تغذیه می کند بیشتر مصارف خانگی و امداد خودرو های سیار را تامین میکند چرا که قدرت کمتری نسبت به دیگر دستگاه های تعویض روغن دارد. مکانیزم کارکرد این محصول با ساکشن برقی روغن موتور یکسان است و از خلا ایجاد شده توسط الکتروموتور ها استفاده می کند.

 

ساکشن روغن موتور قیف دار

این نوع دستگاه هم در نسخه بادی فعالیت دارد و هم در نسخه برقی ساکشن روغن موتور. تنها تفاوت آن داشتن قیف و اتصالاتی است که از زیر خودرویی که با جک بالا بر بالا رفته  و از سمت کارتر اقدام به تخلیه کامل روغن میکند.

 

دستگاه ساکشن روغن ترمز

این نوع از تجهیزات تعمیرگاهی به دلیل نادیده گرفتن روغن ترمز توسط اکثر رانندگان بسیار کم مصرف می باشد. اکثر مردم روغن ترمز خودرو را امری پیش پا افتاده می پندارند ، در صورتی که روغن ترمز یکی از مهم ترین ارکان سیستم ایمنی و ترمز خودرو می باشند. طبق تحقیقات به عمل آمده روغن ترمز متشکل از پایه گلیکول می باشد کی طی یکسال فعالیت به دلیل جذب رطوبت و آلودگی های حاصله روغن ترمز دارای 2% آب ماضاد می باشد که بعد از سپری کردن 18 ماه سطح آن 3% بالا میآید و بعد از گدشت چند سال احتمالا دارای 8 الی 9 دصد آب میگردد که خود فاجعه ای تلقی میشود پس توصیه می شود حداقل سالی یک بار روغن ترمز توسط دستگاه های تعویض روغن ترمز تخلیه و تعویض گردد. مکانیزم کارکرد این دستگاه به گونه ای می باشد که با پمپ مخصوص مکنده روغن ترمز را خالی و مخزن را از هر گونه آلودگی عاری می سازد.

 

اجزای تشکیل دهنده دستگاه های تعویض روغن چیست؟

  • گیج نشان دهنده فشار روغن
  • شیلنگ متصل ساکشن روغن ترمز
  • بطری یک لیتری و شلنگ مخصوص روغن
  • اتصالات پلاستیکی متصل به مخزن روغن
  • اتصالات مخصوص به سیلندر
  • سوکت متصل برقی
  • سیم اتصال برق تک فاز

 

مزایای استفاده از دستگاه های تعویض روغن

  • کاربرد آسان و سریع
  • تمیزیه مخزن روغن
  • پاکیزگی تعمیرگاه
  • بهبود مکانیزم کارکرد سیستم ترمز
  • پیشگیری از فرسودگی و خرابی قطعات سیستم ترمز خودرو

 

سخن آخر>> برای دیدن تجهیزات تعویض روغن و دیگر تجهیزات تعمیرگاهی پر مصرف با رادمن در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *