جک دو ستون را کامل بشناسیم

جک دو ستون چیست ؟ – تعریف جک دو ستون

جک دو ستون یک بالا بر بسیار پر کاربرد صنعتی می باشد که باید آن را یکی از

مفید ترین تجهیزات تعمیرگاهی نام برد . که به دلیل مناسب بودن قیمت و

کارکرد ساده و نیز نصب و راه اندازی آسان بسیار کاربردی می باشد. مکانیزم کارکر این

نوع جک که به جک دوستون معروف می باشد بدین ترتیب می باشد که اپراتور به

وسیله کنترلر مخصوص دستگاه بازوی 4 جهته جک را بر زیر رکاب کف خودرو قفل می کند و

تا اندازه دلخواه بالا می آورد ؛ که این بازوی 4 جهته جک دو ستونه با داشتن شیار های ایمنی

عملیات قفل سازی و تحمل وزن خودرو را انجام می دهد. و بعد از اتمام عملیات تعمیر خودرو دوباره

با کنترلر خودرو را پاین آورده و جک ها را آزاد می سازد.

 

مزایای استفاده از جک دو ستون

  • ایجاد فضای کافی برای تردد و تعمیر زیر خودرو
  • حدف چال سرویس و انجام بهتر تعویض روغن و تعمیر گیربکی و … با شعاع دید مشتری
  • استفاده کم از برق تک فاز یا سفاز
  • استفاده در کارواش ها برای زیر شویی خودرو
  • بالا بردن خودرو تا ارتفاع مطلوب برای مکانیک.
  • نصب آسان برای تعمیرگاه هایی که زیر زمین دار هستند.

 

انواع جک دو ستونه خودرو های سواری

 

جک دو ستون هیدرولیکی

جک 2 ستون ای که در هر ستون آن به صورت مجزا یک پمپ روغنی هیدرولیکی دارد که به

وسیله سیم بکسل بالا رفته و قفل های فولادی که تقریبا به فاصله 4 سانتیمتر از هم  قرار دارند

آن را در اندازه دلخواه بالا میبرد. این نوع جک دو ستون که امروزه با اخذ استاندارد های

جهانی حتی با برق تک فاز هم کار میکنند و در تبع آن هزینه نگهداری ناچیزی را در بر دارند از

پر کاربرد ترین جک های دو ستونه می باشند که رایج ترین کاربرد را در بین تجهیزات تعمیرگاهی در بر دارند.

جک دو ستون مکانیکی ( جک دو ستون ماردونی)

جک 2ستون ماردونی که با عملکرد پیچ و مهر های مکانیکی  و نیرو گرفتن از

برق 3 فاز می باشد که به دلیل قیمت پایین تر و صدای کمتر باید متقاضی بیشتری داشته باشد

ولکن می بینیم که به دلیل استفاده از برق 3فاز هزینه نگهداری و راه اندازی بیشتری را

در بر میگیرد که از این رو می توان گفت که امروزه کاربرد کمتری نسبت به دیگر جک های دو ستون دارند.

 

 

آموزش کار کرد با جک دوستون

برای شروع خودرو باید بین اهرم های جک دو ستون که به صورت 180 درجه میباشند قرار گیرد

به طوری که دو ستون اصلی جک با ستون وسط خودرو در یک راستا قرار گیرند. بعد 4 بازویی که

با قفل هایی با فاصله 4 سانت از هم قرار دارند توسط تعمیرکار بسته به نوع خودرو تنظیم میگردند .

سپس با کلید بالا بر تا 30 سانتی متر اهرم ها را بالا می آورند تا دوباره از سوی تعمیرکار چک

و اطمینان خاطر حاصل شود سپس تا ارتفاع دلخواه بالا میبرند و عملیات تعمیر خودرو را انجام میدهند .

پس از اتمام کار ابتدا باید با استفاده سریع از کلید بالا بر حدودا 2 یا 3 سانتیمتر

خودرو را بالا برده و قفل های ستون مقابل پاورپک آزاد کرده و بعد به آرامی خودرو را

بر روی زمین گداشته و دیگر قفل ها را آزاد ساخت.

تفاوت جک 2ستون با قفل کن برقی و جک دوستون با قفل کن دستی

جک 2ستون با قفل کن دستی با این مکانیزم کار میکند که ماشین بعد از عملیات

تنظیم قفل کن ها با کلید بالا بر بالا میرود و هنگاه آزاد شدن و پایین آمدن قفل ها

باید توسط اپراتور به صورت دستی باز گردد و با فشار اهرم پایین آید.

جک 2ستون با قفل کن برقی در بالا رفتن همان مکانیزم را رعایت کرده و برای

خلاصی و پایین آمدن خودرو باید توسط اپراتور کلید آنلاک فشرده شود تا سیستم قفل ها آزاد گردد.

نکته: با توجه به هزینه کمتر جک دوستون با قفل کن دستی نسبت به همتای برقی خود و

همپچنین تنطیم چند باره و با اطمینان شخص اپراتور هم از لحاظ ایمنی و هم سهولت کار پر استفاده تر و بهتر  می باشد.

سخن آخر : در مجموعه رادمن که تعمیر تجهیزات تعمیرگاهی و فروش تجهیزات تعمیر گاهی یک امر بدیهی می باشد شما دوستان برای خرید جک دوستون و یا تعمیر جک دو ستون میتوانید با کارشناسان فنی رادمن در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *