بالابر خودروی استاندارد

جک خودرو و بالابر استاندارد از اصلی‌ترین دغدغه‌های خریداران تجهیزات تعمیرگاهی به شمار می‌رود. ایمنی، در دسترس بودن قطعات و تجهیزات جک خودرو، طول عمر مفید جک خودرو و تجهیزات آن، ویژگی‌ ساختاری جک خودرو به منظور کاربری آسان و همچنین به روز بودن خدمات ارائه‌دهنده جک‌ها نقشی اساسی در داشتن امتیازات لازم برای دریافت درجه استاندارد بودن دارد.

از آغاز تولید بالابرهای خودرو در سطح دنیا استانداردهای گوناگونی در زمینه تولید، نصب و استفاده از این بالابرها تدوین شده است. این استانداردها در مواردی توسط سازندگان بالابرها تدوین شده و در مواردی سازمانهای مختلف استاندارد اقدام به بررسی و تدوین آن کرده اند. یکی از معروفترین استانداردهای بالابرهای خودرو استاندارد DIN EN 1493 است. این استاندارد، موارد لازم برای ایمنی جک خودرو را نشان می‌دهد. استاندارد DIN EN 1493برای کلیه بالابرهای خودرو شامل: بالابرهای ستونی، سیلندری، ستونی متحرک، قیچی اعم از اینکه دستی باشند یا غیر دستی و همچنین با هر مکانیزمی چه هیدرولیک باشند چه مکانیکی و چه بادی کاربرد دارد.

ویژگی‌های هیدرولیک حائز اهمیت در جک خودرو

در بالابرهای هیدرولیک سیستم هیدرولیک حتماً باید دارای شیر تخلیه فشار باشد و امکان هواگیری نیز فراهم باشد و محلی جهت سنجش فشار نیز وجود داشته باشد. همچنین بر روی مخزن روغن هیدرولیک باید نشان دهنده سطح روغن و حداقل روغن مورد نیاز وجود داشته باشد.

در بالابرهایی که پایین آمدن با استفاده از نیروی گرانش یا همان وزن خودرو انجام میگیرد (بالابرهای هیدرولیکی اینگونه اند) باید طراحی به صورتی باشد در صورت رها کردن کلید پایین آمدن قسمت های متحرک در محل خود متوقف شوند.

 

ویژگی‌های فیزیکی و ساختاری جک خودرو

به طور کلی کنترل دستگاه باید در موقعیتی باشد که هنگام بالا و پایین رفتن بالابر، کاربر بتواند به راحتی بالابر و همچنین فضای زیر خودرو را به خوبی ببیند. در واقع بالابرها باید به سیستم های مکانیکی قفل شونده مجهز باشند به این معنی که قبل از رفتن کاربر به زیر خودرو بالابر توسط ابزار مکانیکی قفل شود.  محل تماس بالابر با خودرو باید به گونه ای باشد که احتمال سر خوردن خودرو وجود نداشته باشد. در این محل معمولا از بالشتک های پلاستیکی استفاده می‌شود. باید در نظر داشت که در  نقاطی که احتمال گیر افتادن یا بریده شدن وجود دارد، باید حفاظت به خوبی انجام شود. در واقع فواصل آزاد طوری محاسبه شده باشند که انگشت ها و یا پنجه پا در این فواصل مورد آسیب قرار نگیرند. اگر امکان رعایت این فواصل وجود ندارد، این محل باید با روکش یا گاردریل مناسب محافظت شود.

قسمت های متحرک بالابر باید طوری طراحی شده باشد که خطر تاب خوردن کج شدن و چرخش نداشته باشد.بالابرها باید طوری طراحی شده باشند که در صورت خراب شدن کابل ها، زنجیرها و یا مهره ها، خودرو را به صورت سالم به پایین برگردانند و تا رفع عیب کامل فرایند بالابری را انجام ندهند. داشتن یک شناسنامه معتبر برای بررسی سوابق آن در دراز مدت امری ضروری به شمار می‌رود. بنابراین لازم است یک پلاک شناسایی مقاوم و با دوام به صورت دائم بر روی بالابر نصب شده باشد که اطلاعاتی از قبیل نام و آدرس کامل سازنده، کشور سازنده، اسم بالابر، نوع یا سری بالابر، شماره سریال و سال ساخت در آن قید شده باشد. همچنین لازم است اطلاعاتی از قبل ظرفیت بالابر، نحوه توزیع بار، اطلاعات مربوط به تأمین انرژی (مثل ولتاژ برق ورودی) و نکات ایمنی بر روی بالابر به صورت واضح و خوانا نصب شود.

ویژگی‌های پر اهمیت در تجهیزات جک خودرو

پولی ها، چرخ ها و زنجیرها باید با یک سیستم مکانیکی حفاظت شوند تا به هیچ وجه از محل خود خارج نشوند. همچنین لازم است بالابر به سوئیچ قطع برق ورودی مجهز باشد.

بازوهای بالابر باید دارای سیستم قفل کن باشند به نحوی که وقتی به ارتفاع ۳۰۰ میلی متری از سطح زمین می رسند بازوها در محل خود قفل شوند. بالابر باید این امکان را داشته باشد که بعد استفاده غیر فعال شده و افراد غیر مجاز نتوانند از آن استفاده کنند مثلاً یک سوئیچ با قابلیت قفل شدن داشته باشد. سوئیج های بالا و پایین بردن باید به صورتی باشد که با نگه داشتن، بالابر حرکت کند و با رها کردن بالابر توقف کند.

یک بالابر خودروی با کیفیت باید، کتابچه راهنما شامل مواردی مثل کاربرد، نصب و راه اندازی، مونیتورینگ ابزار ایمنی، نگهداری، بازرسی، رفع عیب، تعویض قطعات مصرفی و غیره را به همراه خود داشته باشد. باید توجه داشت که در صورت استفاده کنترل از راه دور، کاربر باید نسبت به بالابر دید مستقیم داشته باشد.

ویژگی‌های ایمنی

بالابرهای خودرو باید مجهز به سیستم ایمنی باشند که در صورت خرابی کابل، زنجیر، چرخ دنده و یا مهره‌ها، ارتفاع قسمت متحرک حداکثر ۱۰۰ میلی متر تغییر کند. این سیستم باید به صورت مکانیکی و کاملاً مجزا طراحی شده باشد.

بالابرهای خودرو باید دارای ابزاری باشند که قسمت متحرک را در بالاترین و پایین ترین حد خودرو به صورت اتوماتیک متوقف کند. معمولاً برای این کار از میکروسوئیچ‌های الکتریکی استفاده می‌شود که بعد از رسیدن قسمت متحرک به حد بالا یا پایین، جک خودرو را از حرکت باز بدارد.

همواره باید در نظر داشت که به منظور بازرسی و نگهداری، باید امکان بازرسی کابل ها و زنجیرها و پیچ‌ها به راحتی وجود داشته باشد و در صورت لزوم  منافذی برای بازرسی قرار داده شود.

لازم است در بالابرهای قیچی دستگاه کنترل با فاصله ۱ متری از دستگاه  قرار بگیرد. همچنین باید قبل از حرکت بالا رفتن و در تمام زمان پایین آمدن سیگنال صوتی به عنوان هشدار فعال شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *