انواع جک دو ستون و ساختار آن‌ها

بالابرهای دو ستون به نوع مکانیکی و هیدرولیکی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این بالابرهای دوستون هیدرولیکی و مکانیکی دارای انواع گوناگونی هستند. آشنایی با طرز کار و انواع مدل های جک دو ستون، نه تنها در انتخاب و خرید مدل مناسب موثر است، بلکه از درصد استفاده نا صحیح و غیر کاربردی که عمر مفید دستگاه را کاهش می‌دهد، می‌کاهد. جک های دو ستون با بیشترین میزان محبوبیت و همچنین کاربری گسترده، در بسیاری از تعمیرگاه های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع جک دو ستون در تعمیرگاه های مجهز تا همه آپاراتی ها و تعویض روغنی ها، کاربرد دارد.

بالابر دوستون مکانیکی
بالا و پایین رفتن خودرو در جک های دو ستون مکانیکی توسط پیچ و مهره ها، صورت می‌پذیرد. در هر ستون، یک پیچ بلند قرار دارد و همچنین بر روی هر پیچ مهره هایی تعبیه شده است. پیچ ها توسط موتور چرخانده می‌شوند و این عمل باعث بالا و پایین رفتن مهره ها می‌گردد. جک دو ستون مکانیکی به دو دسته اصلی تک موتوره و دوموتوره تقسیم می شوند. برای انتقال نیرو بین ستون‌های جک دوستون مکانیکی، شفت و یا زنجیر، استفاده می‌شود. برای تنظیم ارتفاع در بازوهای جک دو ستون مکانیکی، کابل‌ها باید در بین دو ستون قرار بگیرند. این کابل ها در جک های دو ستون مکانیکی از پایین و بالا عبور خواهند کرد. بالابرهای دو ستون مکانیکی که دارای دو موتور هستند، نیاز به انتقال نیرو بین ستون ها ندارند و فقط نیاز به یک سیستم تنظیم ارتفاع بین ستون ها دارند تا همواره بازوها به صورت یکنواخت تغییر ارتفاع بدهند. محل قرارگیری این کابل ها در جک های دارای دو موتور، همواره از بالا می‌باشد. همچنین سیستم تنظیم ارتفاع نیز به دوگونه مکانیکی و الکتریکی صورت می‌پذیرد.
در مدل های تک موتور، الکتروموتور بر روی ستون اصلی قرار می‌گیرد؛ و برای انتقال نیرو به ستون فرعی از یک انتقال دهنده نیرو استفاده می کند. انتقال نیرو از ستون اصلی به فرعی در مدل های قدیمی توسط یک زنجیر که از پایین بالابر عبور می کند انجام می شود و در مدل های جدیدتر جک دو ستون مکانیکی توسط گیربکس و شفت انجام می شود که مطمئنا معایب مدل زنجیری مثل صدای زیاد و احتمال پارگی یا شل شدن زنجیر را ندارد.

بالابر دوستون هیدرولیک
اساس این نوع از بالابرها براساس فشار روغن تولید شده توسط پمپ و در نتیجه خروج پیستون از سیلندر می باشد. حرکت بازوها به بالا توسط نیروی انتقال یافته پیستون، توسط زنجیر و یا سیم بکسل، می‌باشد. در واقع دو ساختار در جک دوستون هیدرولیکی موجود می‌باشد. در ساختار اول جک هیدرولیک، پیستون به زنجیر و در برخی دیگر مستقیم به سیم بکسل متصل است. این در حالی است  که در طرف دیگر، سیم بکسل به بازوها اتصال دارد که با خارج شدن پیستون از سیلندر بازوها به سمت بالا حرکت خواهند کرد. پاورپک جک دو ستون هیدرولیک، شامل الکتروموتور، پمپ، تعدادی شیربرقی و مخزن روغن می باشد؛ که این پاورپک را می‌توان در قسمت بالا یا پایین جک دو ستون نصب کرد. طبق استانداردهای تدوین شده بالابرها بعد از بالابردن خودرو و قبل از شروع تعمیرات باید حتما توسط قفل های مکانیکی قفل شوند. در بالابرهای دو ستون هیدرولیکی برای این امر، یک سیستم قفل کن طراحی شده است که بعد از بالارفتن داخل این قفل ها قرار خواهد گرفت. سیستم خارج شدن از قفل هم به دوگونه اتوماتیک و دستی هیدرولیک وجود دارد که البته با توجه به گرد و خاک موجود احتمال خرابی نوع اتوماتیک زیاد است و قفل آزاد کن دستی پیشنهاد می‌گردد. بالابرهای هیدرولیک دارای آپشن های مختلفی از قبیل بازوهای سه و چهار تکه، آدابتورهای خودرهای رکاب دار می باشند. در برخی از مدل‌ها وجود  تعییرات مناسب در ساختار اصلی جک، باعث بهبود در کاربری آن شده است. برای مثال در جک دو ستون مدل KPH370 برند راوالیولی، بر خلاف سایر مدل‌ها پولی جک در داخل ستون تعبیه شده است. این در حالی است که در بسیاری از برندها، نبود محافظ برای پولی جک، باعث آلوده شدن آن و در نتیحه کاهش عمر مفید جک می‌شود.
انتقال روغن از ستون اصلی به فرعی در جک دوستون هیدرولیک
انتقال روغن توسط شلنگ روغن و سیم بکسل بین ستون اصلی و فرعی دو روش استفاده می شود، اولی انتقال از پایین ستون ها انجام می شود که بر روی آن یک رمپ قرار می‌گیرد و خودرو باید از روی آن عبور کند و در مدل دوم کابل‌ها از بالای ستون‌ها عبور خواهند که در حالت دوم قسمت پایین بین ستون ها فاقد رمپ بوده که این یک مزیت است.

نکات قابل توجه در جک های دو ستون هیدرولیکی و مکانیکی
جک های دوستون مکانیکی همواره به لحاظ مکانیکی درگیر بوده و مانند مدل های هیدرولیکی نیازی به سیستم قفل کن مکانیکی ندارند البته این بالابرها مجهز به یک سیستم ایمنی هستند که در صورت خرابی مهره‌ها دستگاه غیر فعال می شود تا اقدام به تعویض مهره گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *